MasiH teKa-teki...

9:47 PM at 9:47 PM

mengulit kenangan....yaps...ini kisah dari rentetan kisah cuti aku yang melebamkan ari tu...yg membuatkan aku mula mencintai satu pekerjaan ini....mengajar...ya..aku ngajar (menda ajaib ke-8 di dunia) ...kalo la aku tau susahnya mengajar...sumpah aku tak meroyan skolah menengah dulu....banyak pengalaman yang wat aku tersengih sensorang.....he~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

situasi (bunkface) : kelas 2 mawar yang dipenuhi budak-budak yang tentunya blom akil baligh lagi....ni kelas ganti aku sebenarnya...memang tak dinafikan la mengajar ni satu menda yang mulia sebab bagi aku orang yang mempunyai naluri keibubapaan saja yang layak ngajar budak-budak tahap 1 ni...nak tau sila cuba..yang tak sabar boleh potong kaki.. kencing manis....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

situasi 2 : budak-budak ngah boring tahap dewa....tetiba sorang ajak aku main teka teki..(sampai skarang aku kecik ati ngan budak ni).......

budak : osetad...men teka teki nak?...
aku : boleh2....peberet saya tu (kunun jaga ati budak)
budak : osetad jwb yek...dalam banyak-banyak harimau....harimau apa paling banyak duit?

*diam.......

aku : ahh...maybank! kan?...kan?..(tanpa ragu-ragu)..
budak : salah! bank rakyat...yeaa!
aku : ??!!! dey!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sehari jugak la aku pikir....kenapa mesti bank rakyat!!....kenapa mesti bank itu!...ya...akhirnya aku kalah jugak sbb dia dajah dua.....aku akan tggu jugak sampai budak ni tau kebenaran teka teki dia tu n datang bgtau aku yang dia salah!!... walaupon waktu tu aku umo sama ngan guru besar skolah tu...huh!



~kalo yg bagi teka teki ni seumor ngan aku...*ngah bayangkan ni!~




by : guRuygbeSaR

Do it Duit

5:13 PM at 5:13 PM

dulu kita meminta...dan sekarang mencari...seronoknya meminta dan rupanya perit mencari...apetah lagi nak memberi....dan itulah yang aku penah rasa masa bekerja dulu wlupon skjp...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tengat dulu " mak.....ceQ amik duit lam laci nak beli kopok..."letak balik duit! letak balik...kopok kat umah pon hang tak makan"..kata mak....aku pon letak la semula duit tu sblm mak aku bertukar jd superwoman...grr~......dan memberontak adalah emosi pertama yang aku guna bila lam stuasi camni...yela....minta orang tak kasi kan.....cm g minang org tak sudi la (xde kena mengena)...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tapi sekarang.....aku baru mengerti betapa susahnya nak dapatkan yang namanya kertas berkaler tp bernilai tu.....ya...susahnya nak mencari duit....nak ngabeh senang jer...semudah wat cucuq panas yg nak goreng punyalah berejam2 (api dapor umah sewa aku kecik jerk)....nak ngabeh 5 minit jerk...(bab ni rumate aku tau)...hak2~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

...maafkan aku mak...ayah....kerana gagal mengerti 1 tika dulu...



~15 taun kemudian...anak : "ayah..2 hengget!....aku : ahhh xde!!~



by : daNextayah