WelCome RamaDHan

1:25 PM at 1:25 PM






Assalamualaikum dan salam 1 india.....lama rasa tak bagi nafkah apa-apa kat blog ni..kalo bini aku rasa lama da lari...terima kasih kerana masih setia..kan ku hadiahkan sekuntum bunga ros buat kamu nnti...belajar pandai-pandai ye blog..jangan join bersih..nanti kena buang sekolah...:P


ramadhan....silih berganti...20 tahun lebih dah rasanya berpuasa...(bukan puasa 20 tahun tak berbuka..gila apa) ....alhamdulillah kali ni masih lagi dikurniakan kesempatan tuk berpuasa...tQ Allah~ ...

dalam puluhan tahun berpuasa tu aku rasa ...rasa perasaan la...kalo rasa nasi ke lauk ke itu tak puasa namanya....ntah kadang iman mcm masih sama je...asal nk berbuka je gemuruh ni dengar bilal ketuk-ketuk mic....lam hati azan la ...azan la..kang aku pasang mp3 azan ni kang....teruk!!

sepatutnya sebagai orang yang dah berpuluh2 tahun tempuh dugaan puasa ni....patut setedy...cool setakat diasak atau dilirik manja oleh air-air soya...murtabak...dan sebagainya juadah....



tapi aku nengok makin tua puasa...makin menjadi plak nafsu gaban berbuka ni...kalo boleh orang azan je..terus sumbat laju-laju tanpa kunyah ...pastu pandai-pandai perut la kau nk hadam mcm mana....eh! blender pun boleh rosak tau kalo men tekan je tak berenti...abes makan plak dah rupa orang busung...tgk dua kali nak iras ibu bersalin kembar pon ada....adeh~ ...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

itu telatah orang puasa....yang jenis tak puasa pun satu hal hal plak...yang kena tangkap salu kat sorat kabar xdenya bebudak standart makan ice krim meleleh kat baju tu...ini pakcik-pakcik baju crocodile lagi...stok-stok umah kata pegi kubur pon kata pegi jugak...nak kata uzur...celah mana lahai uzur...




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kadang tu time bulan puasa ni jugak ada yang rajin plak ambik wuduk...part nak kumur tadah dua tangan tu...time ludah pelik plak...kuar setitik dua je...pastu lap mulut laju-laju...yang baik cikit pon kumur 3 kali luah sekali...nampak la jugak luahnya tu...(ni bkn pengalaman sendiri ok!)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


jadi yang mana pernah buat menda pelik-pelik macam tu....sesama la berubah ye dak...dalam 12 bulan...1 bulan je Tuhan suh tahan kejap makan minum dan lain-lain tu...itupun ada hikmahnya..Tuhan suh jangan makan di siang hari..hatta murtabak yang ada cop halal JAKIM pun tokleh jugak...sebab apa?..kan halal tu?...supaya kalau menda halal pun kita leh tahan dr mencekik di bulan puasa...apatah lagi makanan haram atau syubhat di hari-hari lain....larangan berjimak dengan isteri yang sah..tersiratnya..kalu itu pun kau boleh tahan tak kisah la sampai bejejer air liur pun boleh tahan...inikan lagi dengan yang bukan halal dan sah....




jadi sempena ramadhan ni...aku mohon maaf bebanyak salah silap...dan aku ucapkan selamat berpuasa to all muslim people....b.i teeww :P ...tu jela dulu kot...kang banyak aku tulis..rehat panjang plak lagi...





~ ramadhan kareem~



by : amumejie

DaRi kaCaMata meReka......

12:16 AM at 12:16 AM

nilai....bukan negeri sembilan ...kalo cito bab nogoie tak yah sini haa...buku sejarah tabika kemas kita banyak....ini soal penilaian...itu yg cuba diketengahkan sekarang...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

menceritakan sedikit latar belakang tentang aku sebelum kamu melalui detik seterusnya...berwajah sedikit kacak...rabun ayam....sedikit tinggi dan kembang ke tepi ...dan sedang belajar sedikit tentang ilmu agama....dan masih belum dipanggil osetad kerana belum ada cop sirim...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan aku sebagaimana aku.....lebih selesa dengan diri dan penampilan berseluar jeans Libas, jeans samsudin dan jiana jeans ...kdg t shirt...kdg kemeja...kekrusi belom ada...rambut berGEL 25% extra yang dibeli di farmasi ...

dan sebenarnya yang menjadi punca tertypenya aku di sini hanya kerana sedikit pelik tentang penilaian sesetengah org yang turut jua sealiran dengan aku dan sesiapa saja termasuk orang kampung ....penilaian tentang ketrampilan diri....

sering kali aku di sapa baik utajah-utajah di sini ataupun osetad osetad lain dengan soalan..."

" enta kuliah perubatan ke? "

dalam hati nak saja aku jwb..." tak!! kuliah bomoh taun 3...pelawok..pelawok..pelawok..."


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


tak...bukan maksud aku kuliah perubatan itu sesuatu perkara atau aliran yang teruk...bukan...bukan...dan bukan...tidak sama sekali aku berfikiran begitu....bahkan ada yang mereka yang dari aliran tersebut sangat mantap ilmunya...aku akui itu....


cuma aku konpius dan kdg keliru somtimes pelik dengan penilaian sesetengah mereka....dan aku tahu sebabnya....kerana sejak dari tun husien on songkok senget sampai la zmn najib kurang rambut..org menilai keostadan seseorang itu dr pakaian dan bukan ilmu..dan aku rasa...sekiranya seseorang itu mengapal semua kitab di pustakaan pon dia masih tak layak untuk ditrima ilmunya kerana tidak "osetad"...:P

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

apa yang aku belajar dari situ.....untuk menjadi seorang osetad....seseorang itu haruslah memiliki sehelai kemeja kosong..kalo boleh yang dibeli dr kamdar...berseluar formal kain licin lebih elok..lebih osetad kalau diseterika sampai nampak line seluar tepacak kat depan...kalo selisih ngn org pon boleh koyak seluar org..dan berketayap putih yang ada cop tepi tu...x kisah la lambang transformers sekalipon...barulah anda layak untuk ditanya...

"enta amik jurusan osetad eh?..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

pernah sekali berhadapan dengan situasi sebegini...kali ni betol2 menguji kekacakan aku...seorang utajah bersize aku bertanya..."enta kuliah perubatan eh? .....aku nengok kecik besau kecik besau je utajah ni....nak je das kaki laju2....

tp memandangkan perempuan ini bukan untuk di das kakinya tetapi dilindungi...:P...aku bertnya kembali....

" dari sudut mana utajah menilai seseorang itu seorang doktor dan osetad? " .....

dan aku menanti jawapan yang relevan dari beliau....akhirnya yang aku dapat wajah comel terkebil-terkebil minta penampor dr utajah tersebut....aku cuma mahu jawapan...seminit selepas itu utajah tersebut sekali lagi mengajak darah aku naik ke telinga dengan soalan.." enta budak baru eh? " ....dah la taknak jwb soklan aku tadi...pastu budak2kan aku plak....

dengan tenang aku menjawab....."baru nk pencen kak oi "...dlm ati (aku tumbuk jugak kang idung dia ni)....


terus terang....bukan gelaran atau perbandingan kuliah itu ini yang aku mahu juangkan di sini..bukan soal mengorat utajah tak laku pasal pakaian tak siqoh..tak alim..tak osetad (nak juge tu) ....tapi aku mahu sedikit keterbukaan dlm menilai kerana ini akan memberi efek pada diri....kau takkan menerima ilmu atau teguran dari sesiapa kalau kau masih berpegang kepada penilaian sebegitu...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

islam sendiri tak pernah menggariskan kau harus pakai itu ini .....berseluar begitu begini...berambut itu dan ini....cuma islam meninggalkan kepada kita ciri-ciri pakaian yang harus kita ikuti...bersih dari najis...menutup aurat sepertimana yang digariskan oleh agama....dan kalau syarak itu tak pernah melarang...kenapa kita harus memandang orang sedemikian seolah2 tipis untuk masuk syurga...



tapi......tapi..(skrip wajib drama melayu) ..tapi sekiranya seseorang itu berilmu dan melengkapi diri dengan pakaian yang sedemikian itu terlebih baik adanya....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

aku tinggalkan cerita di sini untuk kamu dan kamu menilainya.....

" nasarudin seorang ulamak tasawuf telah berjalan menuju sebuah desa dengan menaiki keldainya...setelah melihat kelibat nasarudin, orang kampung berpusu-pusu dan mendampingi nasarudin sambil berkata...

"ya sheikh...ajarkan kami...ajarkan kami..."

nasarudin bertanya kepada mereka " dari mana kamu mengetahui aku seorang sheikh?" .

orang kampung " dari jubah dan serban kau wahai sheikh"..

nasarudin lalu menanggalkan serban dan jubahnya lalu dipakai kepada keldainya....lalu berkata kepada mereka...

"nah sekarang kalian pergilah belajar dengan keldaiku".....



kesimpulannya?................belilah keldai?...





~ nasarudin tetaplah nasarudin walaupun tanpa jubah dan serbannya~





by : toKeiJubah

keNapa aku?...

3:48 PM at 3:48 PM


aku ada buah pinggang

aku ada pankreas

aku ada hati

aku ada jantung

aku ada banyak botol perfume kosong

aku ada kitab bab hukum mencuri

aku ada beberapa paket santan segera di rumah

aku ada banyak lagi film yang belum dicuci

aku ada penyepit baju kayu besar 3

aku ada aku ada jel rambut 25 % extra

yang boleh kau curi

tp kenapa pilih topi putih aku!!!

...T_T ...

sesapa tahu kat mana ada jual PM aku



~hari ini semua negara minta turun bendera separuh..tolong2!!~





by : heLmet

SeCawan Teh dan sEbiJi KaRiPap......

5:01 PM at 5:01 PM

al kisah maka tersebutlah kisah belayarlah sebuah kapal dagang yg dinamakan Titenuc....pelayaran melalui bongkah-bongkah ice yg besar menuju destinasi...di dalamnya didiami 3 bangsa yg memenuhi ruang kapal tersebut...........

tiba-tiba....(ayat wajib karangan sek ren dulu) ........

tiba-tiba....tanpa diduga kapal titenuc ini telah terlanggar sebuah bongkah ice yg amat agak besar...dianggarkan bongkah ice itu lebih besar dari gaban.....pelanggaran itu telah menyebabkan kebocoran yg besar pada kapal......lalu mendatangkan cemas pada penghuni-penghuni kapal yang asyik bermain kejar-kejar dan ada yang sedang sibuk bergambar.....

~~~~~~~~~~~~~~~~

situasi itu telah menyebabkan semua orang mula kelam kabut kalut....bagi yg muslim ada yg mula mengambil wudhuk kerana kebiasaan situasi susah orang akan mula mengingati Tuhan...

~~~~~~~~~~~~~~~~

dalam keadaan kelam kabut itu.....alfonso aldeibuqaki ...seorang dari ketua suku omputeh mula menjerit memberi arahan pada anak-anak buahnya untuk membantu apa yang terdaya bagi menyelamatkan keadaan kapal......bertempiaran la anak-anak buah omputeh tersebut membantu dengan kepakaran masing-masing.....ada yang terjun ke perut kapal untuk menghalang air untuk masuk....ada yang sibuk mengendalikan kapal untuk berlabuh ke pulau-pulau yang berhampiran.....




di satu sudut......Bow Hong Quat...mula menggerakkan anak-anak buahnya untuk mengumpulkan harta-harta sepencarian...(ceh..dah mcm becerai).segala emas....perak...utk diletakkn di satu tempat yang lebih selamat...ini mengelakkan harta yang bukan kepunyaan ahmad albab itu hilang dipukul badai dan bakal ditenggelamkan.....

~~~~~~~~~~~~~~~~

hero malaya....pak kasim...mengambil posisi sebagai kepala kaum memberi arahan supaya anak-anak buah sekaum berkumpul di satu sudut kapal ....jauh dari tempat bocor...kerana dikhuatiri kepala mereka juga bocor sekiranya berhimpun disitu....setelah kaum berhimpun ...pak kasim sebagai sepupu kepada bekas jkkk kampung sebelah memulakan majlis dengan ucapan alu-aluan dan serangka pantun sebagaimana mesyuarat biasa yang dikendalikan di mana-mana majlis......




*di mana-mana sudut kapal orang-orang mula bertempiaran menyelamatkan diri dan harta pusaka masing-masing.....pak kasim selaku orang lama tidak mudah melatah.....dia terus mengendalikan mesyuarat yang sudah menjadi rutin bagi kaumnya......

~~~~~~~~~~~~~~~~

"jadi.....saya selaku ketua di sini....akan melantik beberapa ketua-ketua bahagian atau exco-exco bagi mengendalikan masalah yg terjadi skrg......ini untuk memudahkan gerak kerja....kata pak kasim bersemangat.....

*air mula melepasi paras lutut masing-masing.....namun mesyuarat harus diteruskan .....

~~~~~~~~~~~~~~~~

"tuan.....saya selaku EBB (exco bahagian bocor) di sini ada sedikit cadangan di sini....."kata seorang disitu yg baru dilantik......"saya harap kalo boleh diwujudkan lagi beberapa AJK bagi memudahkan urusan".....(cadangan menyusul)...


"bagus!...bijak....!...jadi kita akan memilih beberapa AJK bagi melancarkan segala jenis kerja nnti...."balas pak kasim dengan suara halkum yg dibuat...(suara seorang ketua).....


setelah semuanya berjalan lancar......pelantikan demi pelantikan dibuat....dan AJK yang baru dilantik itujugak telah diberi mandat untuk memilih orang-orang bawahan masing-masing....


*akhirnya... mesyuarat telah pon selesai....

"sebelum tu.......(pak kasim bersuara kembali).....semua yang hadir dijemput ke ruang yang belom dipenuhi air untuk jamuan ringkas.....kita ada sediakan sedikit kuih-kuih dan teh panas...(menu utama mesyuarat)......




~"sekian bersurai".....(kata-kata terakhir pak kasim sebelum kapal itu tenggelam).....~




by : ToNgkaNgAraNg

WaHai CaHaya di aTas CaHaya....aku RiNdu~ ..

6:55 PM at 6:55 PM





berzaman....berkurun...dan akan sentiasa ada kedengkian dari pihak-pihak musuh dari agama lain utk menjatuhkan reputasi keunggulan agama Allah ini...termasuklah jugak org islam tu sndri yg jns branak je dah bangang...kira dia ngan bangang tu mcm kembar la....turut sama membantu ke arah menjahanamkan islam tu sendiri...kalo bapak dia taruk nama bangang...bangang kuasa 2 la jwbnya....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

selalu isu yg diutarakan oleh puak-puak tasaday ni tak lain dan tak bukan menghentam kekasih Allah Saidina Muhammad dari segi perkahwinan beliau..rata-rata mengatakan Nabi itu org yg gila beristeri..gila pompuan mcm ayah diorang....mana bleh...ayah korang yg jahat..sabit ngn Nabi aku lak..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


selalu yg menerima tempias dalam bnyak isteri Nabi adalah saidatina Aisha..kerana berusia terlalu muda di mata orang sekarang untuk dikahwini...




dulu aku sendiri gagap untuk menjawab tomahan ni bedasarkan ilmu dan pengalaman aku yg agak cetek..tapi alhamdulillah...jauh perjalanan mengabeskan wang tapi bnyak pengalaman....bila aku tgk sendiri dan rasa persekitaran kearaban ni...jiwa aku tenang dan terhapus segala tomahan..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ya....kalo saidatina aisha umur 9 taun pon....9 taun dia tak sama 9 taun anak pakcik husin ujung kg tu..anak pak husin ujung kg tu ye la...9 taun bejejer hingus lagi...nak kluar umah pon pak husin..."aku ckp masuk...masuk!! " ....ini baka arab..anak-anak diorang ni kebanyakkn ya sudah berdikari pada usia ni...tak payah antar ke sekolah ari-ari dah...bedesup meredah bus ke skolah..tu skang la..lasak dulu lagi superb pada aku..mana ada metro..bus..yg ada pon yamaha keldai 250cc je..dan ada jugak yg dah boleh uruskan diri dgn baik..kira senang ckp..mmg perempuan la..cukup sifatnya..ini anak kita melayu...9 taun sama tinggi ngn dapur je...nak goreng kemenda..





kalo kita sorot dasar pandang ke timur pon sekejap..cewah dasar tak da kena mengena lansung....mak ayah kita dulu kawen kebanyakkan umur brapa? ..15 16 17 18....rate tu je da kawen...jd apa mslhnya...dulu ini bkn 1 kejanggalan...sebab ianya berlaku di kebnyakkn orang..cuma orang skrg je kalo ada yg kawen umur ni majoriti nikah dulu sblm kawen...jadi apa mslhnya kawen muda...jeles la tu ayah dia nk kawen muda mak dia tak kasi...pastu dok salah org lain...:P

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dari segi size...suma da maklum la kan..orang malaysia umur 24 pon ada yg pakai kasut size 4 5 pon ada....ini baka arab..kalo tak penah tgk mmg la mudah ckp...dtg tgk dulu...arab umur 9 taun kalo sepak laki silap2 leh meninggal..aku pon kadang2 segan nak lalu tepi budak skolah rendah....nnti dingorat...lbh kurg je size aku ngn dia....wlupun jarak usia bak langit ngn awan...kalo das kaki aku leh rebah gak tu...ini baka arab yg dah sekian lama tercampur sana sini sinun..kalo dulu baka pure cmna?..ni matematik aku la...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

lgpon haid sorg2 tu bergntung pd kitaran cuaca...pesekitaran kan..(betol ke eh) X_X....so...kalo da baligh...lantak la nk kawen pon..undang malaysia je hadkan umur2 tertentu tuk kawen...padan la..skang ni dari umur 6 taun sampai la 30 tahun asek mengaji je...membesar di skolah..anak dulu da tentu lasak...wat keja itu ini... kalo dia da baligh..tau beza baik buruk...tau apa itu maksud isteri....pak dia restu..lansung jela....


dan orang yg paling mengenali sorg lelaki ni adalah isterinya..kerana ia berkngsi hidup ...berkngsi pinggan..berkongsi cawan minuman..berkngsi katil....dan tak ade 1 pon periwayatan yg keluar dari mulut sorang isteri Nabi yg mengatakan cerca atau pun menuduh Nabi itu dan begini...jadi Nabi adalah sorg suami bak kata mawi...world~ unggul...jd kalo isteri nabi pon x mengomel bnyak......eh ape kes mak bedah sebelah umah nak bising kan....hang dok hingaq pasai pa..bini Rasulullah pon tak komplen..ni nk kluaq dah la bahasa kg ku ni....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan kematangan seseorang itu kalo diukur pada angka...ye..selayaknya aku dan org tua-tua lain diklasifikasikan sebagai matang....tp matang bkn pd umur...ada je org tua bangka perangai cam kengkanak ribena...jd insyaAllah aku kira...saidatina Aisyah sgt matang di bawah didikan ayahandanya dan tarbiah Nabi selepas itu...dan sangat wanita untuk diperisterikan...


ini konklusi aku yg tak cukup sifat...nak lbh banyak cari sendiri...terlalu banyak sebab yg munasabah..cuma ini dinafikan oleh orang yg celik matanya tp tak mampu melihat....



~Allahuma solli a'la Sayyidina Muhammad~





by : UmaTmu...

ciTa-ciTa Saya..

4:39 PM at 4:39 PM




amu : eh...sok balik pas abes belajar nk keja ape?

mejie : penjudi!! skang da ruang keja baru...

amu : nak join~ .......




~Haram!~







by : NinJaToTO...