BaHasa ILaHi

6:04 AM at 6:04 AM

Sunyi…sepi..sakit ati..sendiri..pelbagai emosi bercampur baur bila ditimpa dugaan dan ujian ni kan…kenapa aku?..apa salah aku?..kedengaran soklan-soklan yang seakan menyalah ketentuan di atas ujian tu….jd kali ni aku nk kongsi ngn kengkorang tentang bahasa Ilahi ni..camner kehalusan dan keindahan bahasa Ilahi dalam nk menyedarkan kita sebagai hamba ni khususnya kita manusia yang imannya turun naik ni…kadang kita tewas bila diuji oleh Allah ni…

sedangkan Allah ada berfirman bahawasanya takkan beriman seseorang itu sehinggalah dia diuji…kalo kekuatan hang tuah tu terletak pada huruf “ta” bak kata nujum pak belalang…tapi kelemahan kita plak bermula ngan huruf “ta” ni jgk…Rasulullah juga ada berpesan berhati-hati ngan tiga ta ni…harta…wanita dan takhta..setiap situasi idup kita x penah dpt lari dari diuji 3 menda teras idup ni..x kira la sama ada kita ni student..pekerja am..bos..peon..cikgu..ibu single..suri rumah..x kira sapa pon kita…tewasnya adam dgn pujukan hawa..tenggelamnya qarun dek harta..angkuhnya firaun dgn takhtanya…

Kita plak…dgn harta boleh masam muka dgn sedara..sebab wanita boleh tertubuhnya club chenta luka..ada yg sampai tiruk jambatan p.pinang pon ada.pompuan punya psl tiruk mati tertonggeng…(ala..pompuan pon sama jerk)..he…sebab takhta suap sana rasuah cni sedekah pompuan sana sni…masalah atau ujian ngan diri kita ni ibarat bayang-bayang…kat mn ada kita situ ada dia…sometimes masalah dan ujian dari Allah ni x lebih dari nk mengangkat darjat kemuliaan kita…sapa taw kan…n membuatkan kita jadi lbh bersyukur…sesekali pandang ke bumi x salah kan…bila diuji sesuatu kadang kita tewas..putus asa..lemah…buruk sangka n mcm-mcm emosi yg timbul…

Ni terjadi bilamana sandaran kita pada tuhan tu rapuh…tu yang smpai meraung..meratap..bunuh diri bila dugaan ditimpakan ats kita…jadi meh sesame kita muhasabah diri n pikir-pikirkan…kita dpt lihat betapa cantiknya dan indahnya bahasa Ilahi dengan hambanya…bila kita diuji lagi sesama la kita muhasabah diri kita k…persoalkan diri ……..

KENAPA KITA X DAPAT APA YANG KITA NAK....

Firman Allah SWT : mafhumnya “….dan boleh jadi kamu benci pada sesuatu padahal ia amat baik bagi kamu…dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu, dan ingatlah Allah jualah yang mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui..(al-Baqarah)

MENGAPA UJIAN SEBERAT NI ALLAH KASI KAT KITA...

Firman Allah SWT : mafhumnya.."tidaklah diberatkan ke atas kita sesuatu yang kita tidak mampu"Maknanya bila diuji sesuatu maknanya kita mampu…Cuma kita x sedar akan kemampuan kita…

CAMNA HARUS KITA HADAPINYA....

Firman Allah SWT : Dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang kusyuk..(al-Baqarah 2:45)

Dan firman Allah lagi.. : mafhumnya wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara kebajikan dan kuatkanlah kesabaranmu dan bersedialah serta bertakwalah kamu kepada Allah SWT supaya kamu mencapai kemenangan(Al Imran : 3:200)

KAT SAPA HARUS KITA DAMBAKAN PENGHARAPAN...

Firman Allah SWT : mafhumnya kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah , cukuplah Allah SWT bagiku, tidak ada tuhan selain dariNya, hanya kepadaNya aku berserah diri dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar(At-Taubah 9:
APA SEBENARNYA YANG KITA KECAPI DENGAN DEENUL ISLAM NI…

Firman Allah SWT : “sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka serta harta benda mereka dengan balasan bahawa mereka akan beroleh syurga, mereka berjuang pada jalan Allah SWT, maka di antara nereka ada yang membunuh serta terbunuh. Balasan syurga adalah sebagai janji yang benar yang telah ditetapkan oleh Allah SWT di dalam Taurat dan Injil serta Quran. Dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah?. Oleh itu bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu, dan jual beli tersebut ialah kemenangan yang besar.”…(at-taubah 9 : 111)

Cantik dan indah bahasa Ilahi ni…Al-Quran jutaan tahun dulu dah ada.semenjak zaman wahyu lagi Allah da citer ngn kita .ini Allah sayang ngan kita bila diuji….dan jugak kena la sangka baik ngan setiap menda yg berlaku..masakan sesuatu yg terjadi tu tanpa hikmah.Allah tak ciptakan orang gila tu sesajer tanpa hikmah..mungkin kalo dia tak gila, orang lain gila sebab dia…yang pasti tiap yang berlaku tuh ada hikmahnya…Cuma lambat atau cepat jer…bumi mana kan tak ditimpa hujan..setahun kering di mesir pon ada waktu hujannya…ujian da dugaan ni menjadikan kita lebih bersyukur, lebih matang, kental dalam meredah arus hidup ni.akademi kehidupan nilah yang paling mengajar kita tentang hidup…yang memanusiakan manusia…sukatan dalam akademi kehidupan ni dah tentu hanya ujian dan dugaan..aku suka ngan kata-kata hikmah ni…kadang Allah hilangkan sekejap matahari, dan Allah gantikan dengan rebut dan petir, puas kita meratap meraung ke mana perginya matahari,rupa-rupanya Allah nak kasi kita pelangi”

Jadi…andai kita diuji lagi sesama la muhasabah diri kita selalu lah yerk…khususnya jiwa jiwang yang terluka..he…k…ketemu lagi deh..permisi dulu..adious..wslm…chious..

"kalo kita tak dapat apa yang kita suka…kita kena suka apa yang kita dapat"


By : aKutAkGiLa

2 comments:

Mr. Anas said...

erm. tau takpa. yang tak tau alhamdulillah dapat tau. yang dah tau kadang2 terlupa. so ada yg tolong bagitau tu terima kasih lah. kan.

amu mejie said...

otai blogger da komen abes la..hihi...nnti da balik c ni dtg la umah yerk...eid moubarak saeid......sesama la kita saling berpesan-pesan...