Beza aKu dia..dan KaMu....

10:12 AM at 10:12 AM

lam 3 4 ari lepas aku aku bekesempatan menziarahi sahabat merangkap jugak jiran aku kat spetal ain syam.....itula kali petama aku jejak kaki ke spetal ain syam yg sebelum kedengaran gah namanya pada aku....tp ternyata indah kabar dari kaki...sejam aku tpksa mencongak depan pagar spetal sbb dilarang masuk...katanya bkn waktu mlwt..aku tima wlupon rasa nk hempuk pagar besi tu kat dia.....redha~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
bagi aku yg datang dr sebuah negara yg serbi serbi cukup....keadaan spetal tu agk mencederakan mata memandang...di luar tingkap spetal saja mcm2 ada....tinggal keta kebal ngn keta api je dorg tak campak belakang tgkap tu....keadaan katil yg agk nazak dan tidak seswai bagi pesakit untuk tido...aku agak kalo musim panas peratus pesakit hilang diusung pijat sgt tinggi...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
tp.......pengalaman bermalam 1 mlm disitu mmberi pengalaman yg berharga pada aku..aku malu...memang selama ini aku idop di sebuah negara yg hebat dr pembangunan sosialnya...gah infrastrukturnya..tp kita serba lemah dlm pembangunan rohani..konkrit iman kita yg sgt tidak utuh....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dlm wad yg aku diami dan tido tu ada pakcik2 yg dr merata2 tempat....kg yg entah dari mana...tapi bersatu di dlm wad di atas nama persaudaraan sesama islam...dr awl asar aku di situ aku kagum dgn pakcik2 yg tua lemah tambah sakit masih lagi mampu ke bilik air untuk berwudhuk dan solat di awl waktu..bandingkan dgn kondisi aku yg sehat ni aku trasa nak lari dr wad..itu yg aku dan kita tak ada...apa yg mempengaruhi dan menyokong untuk dorang bgn dr katil dan mengadu sakitnya pada Tuhan yang Maha Menyembuh....sudah tentu bukan sekadar kekuatan fizikal yg mendorong pergerakan dorang untuk itu...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
pagi jumaat yg indah...aku msh bejaga dr smlm..tesenyum aku ngn pkcik2 yg buat wad smcm umah sndri...sblm tido ada wakil yg bgn untuk tutup lampu wad...aku yg sehat ni meraba2 nk kemana2...tp tempat org kan..tak pasal aku plak yg parking wad sebelah nnti kalo buka lampu...hmm~ pagi jumaat tu skali lagi aku smcm malu dgn dri sndri lagi...di hadapan aku sorg pakcik menyelak lembaran agung Kalamullah untk dibaca..satu keadaan yg jarang leh dpt di spetal negara aku..ini pd perkiraan pnglaman aku yg penah bejaga di spetal tmpat sendri...dan waktu kemuncak jumaat...yg ada hanya makcik2 yg jugak waris bagi dorg saje setia mnnti di dlm wad...pesakitnya yg mampu berjalan berpusu2 ke masjid bagi menunaikan kewajipan sebagai sorg muslim wlupon mngusung jarum di tangan....Allah~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dan......jumaat mlm jugak shbt aku muhammad ashraf muhammad khir dah selamat dibawa pulang ke tanahair untuk rawatan selanjutnya...mudahan beliau n pakcik2 seangkatan wad mlm tu terus dicucuri rahmat Allah SWT dan mudahan diberi kesihatan yang baik......Allahumma amin~





~mencari diri yang hilang~




by : tukaNgsapusaMpahspetaL

5 comments:

Fathiah said...

*love this post~
Allahumma yashfiih..

aishahumairah said...

terharunya kn..
kite baru sakit skit dh jd kn alsan nk tggl s0lat..
astaghfirullah:(

amu mejie said...

fatya : ya Rabb~ mudahan...pinjam separuh love kamu dan beri pd pakcik2 tu yerk..makaseh~

echah : terkedu....tp tu la..fizikal je dorg sakit...dlmn mantap...

Mak Su said...

moga mereka yg dlm kekurangan itu dikurniakan kekuatan yang besar dan moga orang2 yang selesa akan sentiasa dalam keadaan keinsafan, amiinn

amu mejie said...

maksu : Allahumma amin~ mudahan la maksu...sy pon tmsuk org kkrngn segala segi...:d