SepAtaH kaTa AyaH...

4:39 AM at 4:39 AM

ayah pernah cakap dengan aku..."jangan mati sebelum waktu"...tapi pada masa tu kata-kata ayah tak lebih dari sekadar angin yang berhembus..datang dan berlalu..tak ubah jugak macam orang lalu lalang di tol-tol lebuhraya...singgah dan pergi..tapi hari ni..setelah kenangan diulit semacam ada sesuatu yang menginjak akal tuk aku berfikir dan selami semula kata-kata ayah.."jangan mati sebelum waktu"..ringkas tapi bermakna...satu dorongan buat aku atau insan lain yang bergelar anak ayah..maksud ayah dengan kata-kata tu, ayah tak nak aku hidup sekadar hidup..jasad bernyawa hanya sebab masih bernafas...ternyata ayah nak aku jadi satu jasad yang hidup dengan nafas dan matlamat...dengan kata yang lebih tepat..jangan terus kecewa selagi mana ada baki peluang walaupun seminit...bagi ayah, orang yang menjadi hamba kekecewaan dan putus asa ni hanya hidup pada pandangan mata kasar tapi mati pada hakikatnya...

-----------------------------------------------------------
daripada Abdullah bin Abbas Radiallahu'anhuma berkata : Rasulullah S.A.W bersabda :"ada dua macam nikmat yang selalu disia-siakan oleh sebahagian manusia, iaitu nikmat sihat dan kelapangan masa"..(riwayat Bukhari)


dan hari ini..kata-kata ayah terus mengisi hari-hari kosong aku......


by : aNakayAh

4 comments:

Ochie~(^_^)v~ said...

salam ziarah mijie...
hemm terusik ati ochie dgr bait2 ayat mijie ni.. scr x langsung membuka hati ochie mengerti maksud di sebalik kata2 ayah mijie..
teruskan berjuang selagi nyawa d kandung badan...

amu mejie said...

salam...makaseh chie sudi2 jengok n komen..insyaAllah chie..selagi de kudrat

-tiada yang terdahulu tiada sekarang-

~miss ayah~

Ochie~(^_^)v~ said...

alahai... miss ayah juga ni...
heheh....
yg penting.. mijie jaga keshiatan la.. ada rezeki bila berpeluang jenguk ayah kat mesia.. berkhidmat la utk dia slg kita di beri masa utk berkhidmat untuknya.. huhu...

ada jer mijie. alwez n slalu jenguk blog mijie.. cuma mls nak buh komen..huhu...
mijie x pena Ym pun.. huhu

amu mejie said...

doakan la mudahan murah rezki..de kesihatan yg baik...mls sokmo mu chie..he



~diringankan jodoh jgk~