MasiH teKa-teki...

9:47 PM at 9:47 PM

mengulit kenangan....yaps...ini kisah dari rentetan kisah cuti aku yang melebamkan ari tu...yg membuatkan aku mula mencintai satu pekerjaan ini....mengajar...ya..aku ngajar (menda ajaib ke-8 di dunia) ...kalo la aku tau susahnya mengajar...sumpah aku tak meroyan skolah menengah dulu....banyak pengalaman yang wat aku tersengih sensorang.....he~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

situasi (bunkface) : kelas 2 mawar yang dipenuhi budak-budak yang tentunya blom akil baligh lagi....ni kelas ganti aku sebenarnya...memang tak dinafikan la mengajar ni satu menda yang mulia sebab bagi aku orang yang mempunyai naluri keibubapaan saja yang layak ngajar budak-budak tahap 1 ni...nak tau sila cuba..yang tak sabar boleh potong kaki.. kencing manis....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

situasi 2 : budak-budak ngah boring tahap dewa....tetiba sorang ajak aku main teka teki..(sampai skarang aku kecik ati ngan budak ni).......

budak : osetad...men teka teki nak?...
aku : boleh2....peberet saya tu (kunun jaga ati budak)
budak : osetad jwb yek...dalam banyak-banyak harimau....harimau apa paling banyak duit?

*diam.......

aku : ahh...maybank! kan?...kan?..(tanpa ragu-ragu)..
budak : salah! bank rakyat...yeaa!
aku : ??!!! dey!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sehari jugak la aku pikir....kenapa mesti bank rakyat!!....kenapa mesti bank itu!...ya...akhirnya aku kalah jugak sbb dia dajah dua.....aku akan tggu jugak sampai budak ni tau kebenaran teka teki dia tu n datang bgtau aku yang dia salah!!... walaupon waktu tu aku umo sama ngan guru besar skolah tu...huh!



~kalo yg bagi teka teki ni seumor ngan aku...*ngah bayangkan ni!~




by : guRuygbeSaR

Do it Duit

5:13 PM at 5:13 PM

dulu kita meminta...dan sekarang mencari...seronoknya meminta dan rupanya perit mencari...apetah lagi nak memberi....dan itulah yang aku penah rasa masa bekerja dulu wlupon skjp...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tengat dulu " mak.....ceQ amik duit lam laci nak beli kopok..."letak balik duit! letak balik...kopok kat umah pon hang tak makan"..kata mak....aku pon letak la semula duit tu sblm mak aku bertukar jd superwoman...grr~......dan memberontak adalah emosi pertama yang aku guna bila lam stuasi camni...yela....minta orang tak kasi kan.....cm g minang org tak sudi la (xde kena mengena)...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tapi sekarang.....aku baru mengerti betapa susahnya nak dapatkan yang namanya kertas berkaler tp bernilai tu.....ya...susahnya nak mencari duit....nak ngabeh senang jer...semudah wat cucuq panas yg nak goreng punyalah berejam2 (api dapor umah sewa aku kecik jerk)....nak ngabeh 5 minit jerk...(bab ni rumate aku tau)...hak2~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

...maafkan aku mak...ayah....kerana gagal mengerti 1 tika dulu...



~15 taun kemudian...anak : "ayah..2 hengget!....aku : ahhh xde!!~



by : daNextayah

KoRban terKorban diKorban

10:37 AM at 10:37 AM


..PeJam CeLik pEjAm cELik..
..RayA HaJi pUn DaH tiBa..
..mAkiN diPeJam CeLiK..
..LaNjuT SeHari uMuR Tua..
..yaNg aDa HaNya saLaH dAn DoSa..
..sEbELum peJam tAk ceLiK-cELiK..
..HaRap MaaF aTaS siLap daN ALpa..

....SALAM EIDULADHA....
untuk
...SEMUA...


takziah untuk kawan baik aku yang mengorbankan chentanya taun ni...walau terpaksa..papepon untuk kawan aku...hidup mesti diteruskan....sepatah kata bob barley..no woman men tak die...he~....aku terdengar gak fakta yang sekarang pompuan 1 nisbah 6.......




~aku masih berharap dan berdoa ianya 1 fakta yg sahih~





by : mR.pResiDentCLubCheNtaLooKa

weLkem mBek

6:56 PM at 6:56 PM

bila ditanya ape benda yang paling jauh........tentu jawapannya bukanlah pluto atau rumah aku yg seberang laut itu....tp yang paling jauh itu adalah masa yang berlalu pergi meninggalkan kita tanpa sempat nk tumpang encik masa itu pergi...laju je pergi meninggalkan kita....ades~


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan setelah berbulan-bulan aku menghabiskan beras umah sendiri....sedar x sedar beras itu sudah abes...(ayat dak dajah 1) maknanya cuti aku sudah abes daaa....sedey....sedey meninggalkan kampung halaman dan kerabat terchenta....untuk kesekelian kalinya aku berpisah lagi..sedey ni! (muka ja ganas...ati pink) bak kata kwn adik aku...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan hari ini...aku kembali untuk meneruskan kembali perjuangan yang masih bersisa ini (ayat skema sikit...masalah faktor umur yg meningkat k.....harap phm)...dan minggu lepas alhamdulillah aku dah selamat tiba ke tanah yang masih lagi berdebu macam dulu tapi penuh dengan keberkatan sebanyak debunya...alhamdulillah berkat doa semua...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

banyak pengalaman suka duka yang terkumpul sepanjang cuti yang melebamkan ni yang akan aku coret di sini kalo ada masa insyaAllah..setakat ni aku takleh nak tayep apa-apa lagi sebab baru nak belajar semula cara nak tekan kebod sbb lama tak update...dah bersawang rasanya blog ni..dah tahap puaka tebing biru dah aku rasa...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
apa-apa pun...wat kengkawan seperjuangan seblog tak serumah....aku ucapkan selamat berkawan-kawan semula...harap masih ada yang sudi..peace no war....sob....sob....aku masih tengat umah..tempat jatuh lagi dikenang..apetah lagi tempat aku minta duit......taknak tulis lagi!...titik....



~aku bukanlah Ben 10..aku juga bisa nangis~





by : aBen

eiD el- mUbaRak

5:40 PM at 5:40 PM



...Selamat Hari Raya Aidilfitri...

Maaf Zahir Batin

Salah dan Silap harap dimaafi



Tulus Ikhlas dari kami : amu mejie dan isteri-isteri..



~la...la...lala~





by : amu

kU KhaBaRkan kHabaRku yAng tAk BeRkHAbAr iNi

5:48 PM at 5:48 PM

hai tentawan!!!.. (baca ngan gaya yus raja lawak sambil tangan di ketiak,...takde ketiak itu masalah sendiri k)....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


salam n alops kengkawan aku yang aku chentai lagi kukasihi seblog denganku atau sebilik lain katil... sebangunan lain pintu..



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

aku ingin memohon satu point lima juta kemaafan ..tak kira la hari raya ke hari rabu ke...nak minta maaf jugak ngan kalian semua ke atas ketidakhadiran diriku ini ke blog-blog kalian...atau gagal menghubungi hatta mesej pon takde dari diriku ini semenjak dua menjak 3 menjak 4 menjak (kira sendiri)..maafkanlah aku yerk...kerana aku sangat sibuk dalam menyibukkan diri untuk mencari nafkah menyara anak sekarang..


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

akhir kata..(lom mati lagi)..walaupon aku jarang jengok kalian...mesej kadang baru reply..telipon lagi la..wawa~ bukan bermakna aku lupa kalian...cuma memberi sedikit masa dan ruang kalian merindui diri ini..konon!!..(ayat tokwan dulu)..




~sekian dulu dari daku untuk damu-damu~




by : aNaKteKak

PaNgGiLan puLau

8:10 PM at 8:10 PM

pulau tuba..1 pulau kecil yang walaupon kecil tapi mampu menampung makhluk yang besar semacam aku..terletak sedikit jauh dari kepulauan langkawi ..tuba juga adalah sebuah pulau yang dikelilingi oleh laut-laut yang ada sikit-sikit sampah...tapi sayangnya..aku sendiri sampai sekarang masih taktau berenang..kalo boleh pon...mungkin sekitar dua minit pastu insyaAllah tenggelam jadi tukun tiruan...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kali ni....aku yang tak pernah ambik subjek pujuk memujuk akhirnya berjaya mendapatkan keizinan untuk balik menjejak rindu yang aku tinggalkan di pulau dulu...echeh...bak kata dewa 19..chentaku tertinggal di malaysia..pergh! sayu!....selidik punya selidik rupanya bigbos a.k.a ayah aku juga yang beriya-iya nak suh aku balik...aku tau beliau memang teringatkan aku walaupun tak berapa nak mengaku secara live...biasalah.....laki sama laki kan..tapi nada rindu ayah berjaya dikesan oleh radar aku sebagai sorang anak....ngeh~

pejam celik pejam kadang susah celik rupanya hampir 2 tahun aku tak merasa gulai ikan mak aku...anak buah aku pon dah mencecah angka 2 orang...harap-harap dorang tak halau aku lah esok sebab tak kenal pakngah dorang...lama dah kan tak jumpa...takut gak aku kalo dorang cakap....."tok!..nape orang ni dok umah kita....takdak umah sendiri ka?..."....jadi aku nekad kali ni untuk balik..kalo anak buah aku cakap gitu gak sok...memang siap la dorang..memang aku smackdown terus...siap korang!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

pasni......mungkin aku jarang sudah jengok teratak buruk ni lagi...dan dah tentu jarang update lagi...sebabnya umah tak ada tenet..n aku sendiri busy jadi pakngah yang ensem tuk anak-anak buah aku...dan wat kengkawan alam maya kat sini..maafkanlah aku kalo jarang jengok teratak korang pasni yerk..tapi korang tetap di hearty...dun wory..be hepi..echewah~...n makaseh wat fatya yang menitipkan hagah untuk aku...sapa fatya? owh...dia seorang kanak2 yang bersuara matang...he~ tenkiu fatya...then..tuk "mendua" jugak yang sudi tolong aku ngabehkan duit yang ada..he~ tenkiu jugak ..jasamu dikenang...
dan waktu korang tengah baca sekarang ni..mungkin aku ngah minta selimut kat pramugari untuk tido..perjalanan yang bakal meletihkan walaupon bukan aku yang drive..doakan aku selamat pulang k....Allahhumma amin...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


~awan yang terpilu menemani langkah sepi seorang perindu~




by : pramugara

KiSaH 1001 kiSaH

4:22 PM at 4:22 PM

kelmarin diisytiharkan sebagai hari jalan-jalan cari letih sedunia..dan memang seharian aku berletih-letih berjalan..beronok-ronok aku rasa..semua benda aku terasa nak beli..tapi macam biasa..poket tak setanding angan..dan macam ragam manusia yang mewarnai dunia ni dapat aku rasai...dan aku ada 3 kisah yang menarik bagi aku sepanjang perjalanan kelmarin..yang menguji kesabaran..yang mengusik naluri kebapaan..yang menyesakkan dada..terangkum dalam satu hari yang meletihkan itu....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan ini kisah pertama yang menguji kesabaran aku....bagi sesiapa yang pernah baca kisah "meetunclearab" episod dulu..peristiwa itu berlaku lagi kelmarin tapi situasinya berubah..jiran kedai sebelah plak....awal-awal pagi lagi aku dah diuji kali ni..kasi suhu badan naik jerk..haish~ alkisahnya..si boogies rumate aku beli barang..dan semacam biasa tokei tu menggunakan taktik tarikh luputnya tu untuk cekau duit kami tanpa sedar la kunun...alhamdulillah..berbekalkan pengalaman lalu disilapmatakan oleh tokei kedai dulu..aku semakin berhati-hati...alhamdulillah jugak..masih rezeki kami kelmarin..taktiknya tak berjaya..aku rasa nak je jelir lidah kat tokei tu...wek~ wek~ tak jadi..boooo~ taktik tak jadi...boo~ ..nasib baik tokei tu bahasa melayu dia tak lulus kuasa dua....kalau tak kelmarin memang menyesal la dia hidup di dunia ni..

"Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui... al-baqarah 188

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan kisah kedua ni agak menyentuh naluri kebapan aku..sangat mengusik jiwaraga...alkisahnya...aku jenjalan di sekitar pasar yang agak sesak ngan manusia..aku terserempak dengan seorang makcik kulit hitam yang sedang mendukung bayinya menangis tetiba berdepan dengan aku..rasa hati nak lari jerk waktu tu..takut dituduh mengapa-apakan makcik tu..haish~ baru aku tau...yang makcik tu menangis bila tersedar anaknya yang seorang lagi tercicir..5 minit saje sudah cukup buat dia meraung dengan kehilangan anaknya tu..alhamdulillah..anaknya ditemui semula dalam jarak 2 meter saja dari makcik tu..drama pendek yang sangat menyentuh hati...kasih seorang ibu...berbanding kasih seorang suami...isteri hilang kat pasar malam buat taktau jerk..padan la..shoping tak hengat akhirat sapa suruh..he~..lalu terfikir sejenak dalam hati kecik aku...begitukah keadaan si anak itu nanti sekiranya kehilangan ibunya...hmm~ kasih seorang ibu sudah pon terbukti..kasih seorang anak ..ya..itu belom pasti...

" Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada ibu bapanya" al-Ankabut : 8
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dan akhir kisah yang membuat kredit sabar aku abes...perjalanan balik yang sepatutnya mengambil masa 1 jam setengah terpaksa didarab dua akibat kesesakan yang ntah apa-apa..yang aku sendiri tak pasti..tido bangun...aku masih di jalanraya...tido lagi..dan bangun..kawan sebelah aku dah berleter sebab tak sampai-sampai lagi...tido lagi..aku masih di jalan yang sama...ades~ driver boleh turun lap cermin lagi..memang menyesakkan dada aku betol..nak aku copet tremco dia bawak lari..kemanakah kan ku bawa diri..sabar...dan sabar lagi..akhirnya dapat jugak aku bertemu tilam dan lansung menipiskannya dengan kadar yang segera dan sangat rakus...

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kalian agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kalian." ..Muhammad: 31



~aku masih lagi letih sekarang~



by : aKu

ReTak MeNanTi BeLaH

11:15 AM at 11:15 AM

al kisahnya...2 3 ari ni aku ada terbaca banyak kisah-kisah keretakan umahtangga yang tak bersimen ni yang saban hari berlaku..bergegar arasy Allah tiap kali talak dilafaz..dan semestinya satu menda halal yang paling dibenci di sisi Allah iaitu talak...ada yang menikah 12 hari dah cerai..kalo aku mau pikir panjang tu.. cari duit nak nikah mau 12 taun tapi kawen 12 hari jerk...haish~ tapi nak wat camne..hati dah tak sudi..apa la yang boleh diharapkan lagi dari hati yg sudah patah..eceh~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan yang kisah yang menarik deria bau aku untuk baca iaitu tentang kisah umahtangga sorang osetad terkenal di malaya..akhil baligh (bukan nama sebenar) yang popular dengan lagu copy orang punya...berchenta plak dengan wahehe (bukan nama sebenar gak) yang meletops dengan lagu "watalakkatsini ....lupigisana"...selepas sekian lama berhempas pulas dengan media untuk menutup kebocoran umahtangga dorang..akhirnya bocor jua bahtera gosip itu dengan kewujudan isterinya yang masih ayu walaupon beranak 6 itu bila muncul memfailkan tuntutan cerai....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan banyak jugaklah yang cuba untuk membuatkan konklusi sendiri tentang ostad ni...hampir 99.9% memberi komen negatif..kira kalo osetad ni baca memang gugur rambut panjang dia tu..ada yang osetad itu osetad ini..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

bukan aku back up osetad tu ler....cuma dia juga manusia yang bukan maksum..dan mungkin dia osetad dari segi ilmu agamanya..tapi gagal menjiwai ilmu kemanusiaan..sekurang2nya jugak dia penah turun padang untuk berdakwah satu masa dulu dan mungkin jugak selepas ni walaupon penonton mungkin tinggal sekerat dua...cuma doakanlah dia untuk kembali dari kesilapan masa lalunya..

~ mungkin jugak dia belum akhil baligh...sangka baik ni..nge~



by : waTakCaMpuR

peRgiLah DaRi Hidup Ini..anTaRA kiTa tiADa joDoH

1:47 AM at 1:47 AM


musim panas mula bertamu..musim panas yang setia pada penciptaNya dalam menjalankan ketetapan alam..dan musim panas ini juga merupakan anugerah terindah bagi penjual ikan masin dan memberi kelebihan kepada makcik penjual tembikai.. compom haus punya panas-panas ni..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan banyak pulak menatang yang bagaikan menanti musim macam ni untuk berbulan madu..termasuklah incik lalat dan incik pijat... dan macam biasa pada musim-musim sebegini memang membuatkan indah lelapku terganggu..panas yang dicampur panas hati..taun lepas nyaris aku bakar katil gara-gara incik pijat ni..dan incik lalat ni satu hal..nak tido jerk datang nenoneno cam ambulan dah gayanya tepi tinga...nak aku tampar kang yang pekak aku sendiri...nak ku lempang pedih muka aku jugak..nak selimut kang kawan kata gila panas-panas ni selimut...mana ngan exam..sibuk ngan engkau lak incik lalat...bikin panas betol..dapat memang aku tumbuk idung je lalat ni....dah la taknak kongsi duit sewa umah..sabar jela bedah oi..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nasib baik kawan aku ada belikan gam lalat ni..perisa ikan masin lagi..huhu~ maka penuhlah lalat dari setiap peringkat umur, yang tak sedar diri, yang tua, yang tadika, dan kanak-kanak lalat "berbulan madu" di situ..padan muka..lala~lega aku....sekejap je penuh di pelekat tu..kalo duit xde ingat leh jerk goreng wat bekalan ujung bulan ni..wek....tapi seburuk-buruk incik lalat ni ..dengar tu lalat..ko buruk! huh~ ada sesuatu yang menarik tentangnya..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Allah SWT ada menyebut lalat ni dalam surah Al-Hajj ayat 73.. untuk mencabar kaum kafir yang menyembah berhala...incik lalat ni digunakan sebagai perumpaan untuk mencabar kaum yang masih ingkar dengan nikmat Islam ni...

"Wahai umat manusia, inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya; dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka), lemah yang meminta (dari mendapat hajatnya), dan lemah yang diminta (daripada menunaikannya). : al-Hajj ayat 73

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ya...usahkan mencipta lalat..untuk menepis lalat yang hinggap di hidung pon sudah tak berdaya..sedangkan aku manusia bernyawa yang mempunyai kepantasan 800 kuasa kuda pon masih gagal mengejar incik lalat ni...dan....kerana engkau jugak lalat..aku masih bersyukur dilahirkan sebagai muslim... syukur kepada Allah...




~awas ko lalat..jangan sampai aku bertukar jadi katak~




by : pUtRaKatAk

JuLa JuLi BiNtaNg 3 sUku

3:36 AM at 3:36 AM



zodiak, taurus, gemini dan segala jenis tahi bintang yang menjadi simbol kengkorang.. dan untuk kengkorang yang minat sangat dengan ramalan bintang ni....apa kata sesama terjah apa kata tuan blog ni tentang ramalan bintang anda..


klik bawah ni




pssst : chipsey...sari 5 kupang ni...he~




by : keNgkaWan

eX-JeM

4:42 AM at 4:42 AM


exam : bab pembunuhan

keadaan diri : sangat mengerikan dan menakutkan rumate

pengajaran : jangan baca pelbagai nota dan berkemeja seterika ke dewan exam tidak membantu anda berfikir

pesanan : jangan membaca di atas katil sambil membuka kipas di musim panas..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


exam : tersirat tersurat, datang menghilangkan yang terkemudian, pegangan dan ikutan, kesepakatan

keadaan diri : berselirat, berbirat dan sukar difahami

pengajaran : mana ada orang menyesal dahulu..semua kemudian..

pesanan : la tahzan..innallaha ma'ana

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


exam : bank boom bank

keadaan diri : sangat kaya dan berinsuran..wiwi~

pengajaran : jangan borak ngan si paklong sebelum exam...dan jangan dengar amu gadd gurau...he~

dialog sebelum exam yang wat aku senyum sambil jawab tadi :-

aku : long...camne bank nak kira untung dia tu?

longygngokngek : ooo....camni..bank tutup pukul 6..dia kira untung kul 7..dia bayar kat kita pukul 8..

aku : hahahaha ngokngek..(doc terang susah2, senang je dia wat teori)he~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dialog kedua :- di stesen burger selepas meroundkan diri bagi melepaskan tekanan peksa..

datang seorang lelaki dari seberang jalan dan kawan amu gadd bertanya :

kwn amu gadd : wei sapa nama dia? (setelah dialih bahasa)

amu gadd : abu lahab!..

aku : haha~~(nak jer aku tampar amu tu ngan beger)

pesanan : jangan kawan ngan dorang ni..hehe~ ades...


exam : kalamullah

keadaan diri : ____________

pengajaran : banyak

pesanan : sepatah kata nabil.. lu pikir la sendiri..




~G.A.M.E O.V.E.R~



by : buboi

al KiSaH MaKa teRseButLah kiSaH 1 maWaR

4:18 AM at 4:18 AM


nama saya mejie..saya tinggal di sebuah pulau yang agak kepulauan..umur saya separa abad.saya masih bersekolah di sebuah sekolah yang dipanggil sekolah..sekolah saya besar, sebab kalo sekolah saya kecil susah untuk menampung saya yang besar ini...saya belajar di dalam kelas satu mawar..hari-hari saya sekolah..cikgu ramli sudah tido, mari kita main (ini tak de kaitan k)

dan seperti biasa bagi setiap sekolah itu akan ada peperiksaan (owh peperiksaan..kata remy lagi dalam gila-gila remaja)..kebanyakkan kawan-kawan saya sudah pon cuti sekolah kecuali yang bersekolah di sekolah memandu.. tetapi saya belom lagi mula peperiksaan inikan lagi nak bercuti..pasni saya plak cuti sampai lebam..yeah~

sebelum menjelang peperiksaan yang tak brapa lama lagi..seeloknya saya perlu membebaskan diri dari segala dosa terhadap Allah dan juga makhluk-makhluknya kerana ia akan memudahkan lagi tahap kelajuan saya menjawab semasa peperiksaan..ini juga kerana dosa sesama makhluk tidak akan terhapus melainkan dengan kemaafan yang diberi oleh makhluk itu sendiri..

maka sebab itulah saya menulis karangan yang buruk ini untuk meminta maaf kepada semua makhluk bumi yang pernah dilukai, dibunuh, dipukul, didera, di segala di yang dilakukan oleh saya dalam sedar atau mamai atau sengaja atau tidak sengaja atau tersilap atau seakan-akan tersilap..(berapa banyak atau daa) oleh perbuatan atau lisan saya yang tak bertulang ini..khususnya teman-teman, rakan-rakan, sahabat-sahabat di alam maya ini....sudilah kiranya kalian melupakan lantas memaafkan segala dosa-dosaku yang hina tapi ensem ini...dan kalau yang sudi membaca yasin atau berdoa sangatlah saya hargainya..moga jasa baik kalian akan dibalas dengan sejuta kebaikan..ya Rabb~~ sapa yang tolong baca yasin bagitau saya...den banje korang pulut kuning..

kesimpulan yang bersimpul di sini..harap sudilah kiranya kalian memafkan saya yang dhoif lagi hina tapi kachak...sekian karangan saya yang buruk untuk tahun ini..sudilah memaafkan..tolong la..tolong la..


لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه

“Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga kasih kepada saudaranya seperti mana kasih kepada dirinya.”
Hr Bukhari dan Muslim.


~5 bintang : disemak oleh cikgu kamu~



by : meJieyaNgDhoif

taNpamu....aKu BuKan SiaPa-siApa

7:32 PM at 7:32 PM

saban tahun kita di malaysia menyambut satu hari bagi memperingati jasa-jasa dan jerih payah seorang manusia yang bernama guru, cikgu..hari yang dinamakan "hari guru"....dan terlebih utamalah kepada guru kita yang paling mulia dan banyak berjasa..Saidina Muhammad SAW..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

teringat aku satu kisah cikgu aku di sekolah yang anti sangat bila ada sajak-sajak yang mengumpamakan guru ni ibarat lilin....

aku : "napa cikgu tak suka diumpamakan dengan lilin?

cikgu : " murah!! satu 2 posen jerk lilin kecik tu..plak tu last-last terbakar hangus cair camtu jerk..wat la perumpaan lain ker"

aku : "ngeee~....

lebih kurang la dialognya yang terjadi...cikgu ni sempoi cikit orangnya..tapi kalo dia rotan peratus nak dapat buasir tu tersangatlah tinggi...dia jugak merupakan cikgu sejarah aku masa tingkatan 1 2 dan warden yang paling digeruni....pernah aku tertido masa study dan dia amik kopiah jiran sebelah aku letak atas kepala dan "paaaaap!!" camtulah bunyinya bila dia tepuk kepala aku...aku terpinga-pinga dan sume heroin-heroin asrama tengok jerk hero bangun terkejut sambil terkebil-kebil mengantuk...potong tol..he~


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

walaupon itu satu kenangan pahit satu masa dulu tapi tersangatlah manis bila dikenang semula...dan terima kasih cikgu untuk tamparan seorang lelaki dewasa ke atas kanak-kanak macam aku...tak best plak rasa sekarang bila tido takde orang tampar...(untuk rumate aku..dilarang baca entry ni)....tapi sayang..hari ini pekerjaan sebagai seorang guru dah tak seindah dulu...menjadi seorang guru sudah merupakan satu kerja berisiko..cubit cikit naik mahkamah..tampar cikit ayah datang sekolah lagak orang tarik kereta je rupanya...eh kalo tak boleh sentuh amik jaga sendiri la!! ops...emosi lak..yela aku kena dulu ayah taknak datang sekolah..tu yang geram tu...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hari ini....seorang pemimpin..seorang jutawan..ustaz..kerani..pegawai bank...tukang kebun hatta cikgu sendiri...dan semua manusia yang bekerjaya dan tak bekerja sekalipon tak mampu hidup dan berdiri seperti sekarang tanpa mengenal perkataan "guru" ni....terima kasih guru...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan sempena hari guru ni...bagi aku yang pernah bergelar seorang pelajar walaupon tak berapa terpelajar sangat ingin mengucapkan SELAMAT HARI GURU buat semua cikgu-cikgu sejak mula aku tadika...sek rendah..sek men...cikgu memandu...ipt dan sekolah aku sekarang ..sama ada yang pernah merotan aku laju-laju sampai lebam, cubit ikut poket seluar tepi, yang pernah repot pengetua sebab kami tak buat kerja sekolah, yang rendam aku dalam kolah mandi asrama, yang pernah suruh aku bersila ala-ala kenduri tahlil depan pintu kelas...terima kasih untuk semua itu..tanpa kamu siapalah aku sekarang..blog ni jugak takkan wujud tanpamu cikgu..terima kasih untuk kesekelian kalinya...

..aku dedikasikan sajak ini untuk cikgu aku yang anti lilin dan semua guru di malaysia..

..GURUku..
....kau ibarat kereta BMW...
..nak beli mahal..dipandu laju..
..sekian dariku..

kalo aku wat sajak ni dulu rasanya tak yah la susah hafal teruk-teruk..mesti markah penuh punya..


~CIKGU..aku sayang kalian~




by :muRidmuYangBaiKiTu

peNguBat JiWa

4:10 AM at 4:10 AM


alhamdulillah...hatta ke saat ini aku juga kita masih punya baki untuk bernyawa..syukur-syukur..bagi yang tak bernyawa pon kena syukur gak sebab dah tak punya masa buat dosa lagi..n balik ke topik asalnya..sebenarnya aku nak wat kempen ni..selalunya kita dengar kempen pilihanraya la..kempen alam sekitar la..makcik bedah yang kempen anak dia la..n macam-macam lagi..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

jadi hari ini kita adakan kempen SATU ORANG SATU TERJEMAHAN..tejemahan ape? dah tentu terjemahan AL-QURAN..ada orang panggil ianya tafsir..bagi aku tafsir lebih besar dan tebal dan menghuraikan dengan lebih terperinci..tak kisah la..apa pon istilahnya..janji tiap orang miliki satu...hari ini kita leh tengok ramai orang bukan islam dah mula yang mengkaji al-Quran untuk mengelirukan umat islam sendiri..jadi dengan memiliki terjemahan sedikit sebanyak dapat mengurangkan risiko disaiko apek lonsi.. (untuk rujukan)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

bagi yang ada alhamdulillah...yang belom ada..diharap mampu untuk ada satu..kalo majalah mangga leh beli kan...maskulin plak leh wat koleksi..apa salahnya tiap orang satu..isteri satu..anak satu..diri sendiri satu...yela...sebagai umat islam..kita punya kitab agung yang perlu dibaca dan difahami..sekurang-kurangnya tau apa yang terkandung di dalamnya dan jugak sebagai pengubat jiwa-jiwa yang luka..sebagaimana firman Allah subhanahu wa taala di dalam kitab AgungNya :

Dan Kami turunkan dari Al-Quran (sesuatu) yang menjadi penawar serta rahmat bagi orang-orang yang beriman, sedangkan bagi orang-orang yang zalim (Al-Quran itu) hanya akan menambah kerugian. (al-Isra: 82)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

okes...bagi kengkawan sejiwa aku di alam maya ni..boleh la kita sesama iklankan kempen ni k..insyaAllah selagi mana ada yang beramal dengan saranan anda..pahalanya mengalir sampai ke "sana"...insyaAllah mudahan...

sabda Nabi SAW" apabila mati anak adam itu maka terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara : amal soleh yang dikerjakan semasa hidup, ilmu yang dimanfaatkan serta anak soleh yang mendoakan ke atasnya"


psstt : kempen ni bukan untuk echipse,cokelat k..he~




~tak buat semua..jangan tinggal semua~




by : kiTa

DraMa kiTa WaJaH KiTa

2:11 AM at 2:11 AM



tempat kejadian : tanjung durian

watak-watak :-

sahsakit : ketua kepada ketua-ketua

sahih : ketua kampung 1

sahahaha : ketua kampung 2

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

...al-kisahnya...


sahsakit : sah!!

sahih : sah!!

sahahaha : tak sah!!

sahsakit : erk...erk...tak sah..tak sah!!

sahih : sah ke tak sah?

sahsakit : erk..jap...sah, tak sah, sah tak sah..(sambil mengira-ngira jarinya)

sahahaha : sah aku yang sah!

sahih : memang sah gila!!




~sahsakit, sahih, sahahaha : "hahahahahahahahahahahahahahahahaha"~




by : eSAH

KaSiHnya Ibu

5:24 PM at 5:24 PM


buat mak..Fatimah binti Yunus..ceQ ingin mengucapkan selamat hari ibu..terima kasih kerana sudi menjadi mak dan menjaga ceQ hingga sebesar-besar umat sekarang..dari sebesar tapak tangan sehingga rosak kilo kalo ditimbang sekarang...moga Allah merahmatimu selalu..
.....amin ya Allah....

dan buat ayah..Nor bin Lebai Rejab..terima kasih kerana sudi menjaga mak dengan baik..dan terima kasih juga kerana menjadi penchenta yang setia dan tak pernah menduakan mak..terima kasih tak terhingga..moga kalian sentiasa dalam lembayung rahmat Ilahi..
....amin ya Rabb....


al-Fatihah jugak untuk ibu-ibu yang di luar sana yang telah lama atau baru pergi meninggalkan dunia yang fana' ini untuk menghadap Maha Pencipta...moga bersemadi dengan tenang dan aman dan ditempatkan bersama para anbiya' dan para solehin
...amin ya Rabbal 'alamin...



~untuk ibu-ibu single dan bakal-bakal ibu jugak~





by : aNaKmuBuKanSaZaLi

kePeLikKan yaNg daH tAk peLik

5:50 AM at 5:50 AM

pelik dan pelik...kenapa pelik...memang pelik....tak pelikkah kita bila umat islam lain yang mengucap 2 kalimah syahadah sepertimana kita dan tak berbeza walau sehuruf pon pengucapannya tapi dia diwajibkan sembahyang 5 waktu tetapi dalam masa yang sama kita tak perlu dan seolah-olah tak wajib untuk kita...istimewa sangat keislaman kita sampai gugur "wajib solat" atas kita?....atau kita sendiri tak pernah merasakan itu pelik...owh memang manusia spesies ini pelik... kecuali kalo kita kanak-kanak yang pelik yang tak ditaklifkan untuk solat cam kanak-kanak sindrom down atau yang jenis mental down di tanjung rambutan nuh..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

lagi pelik....keseluruhan umat islam yang mengucap 2 kalimah syahadah sepertimana kita diperintahkan untuk menutup aurat, tetapi kita 1 dalam jutaan umat islam tak dituntut dengan kewajipan itu...atau adakah kita tidak termasuk dalam golongan yang difirmankan Allah SWT :

" katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. yang demikian itu lebih suci bagi mereka , sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam ,atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya" - an-Nur : 30-31

atau kita seorang saja yang diberi "mukjizat sejuk" bila di dalam neraka Allah?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kepelikkan itu berlaku lagi bila mana seluruh umat islam yang mengucap seperti kita diperintahkan untuk meninggalkan apa yang dilarang dan buat apa yang disuruh tetapi tidak dipertanggungjawab ke atas kita yang sama islamnya dengan dorang..ke kita dah booking syurga Allah? ataupun ada kunci untuk ke syurga? spesel sangatkah kita hingga tak termasuk dalam orang yang diperintahlan untuk itu? atau sesaje tak perasan yang kita ni pelik dari orang...pelik-pelik...



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

benda ni tak pelik kalo ada al-Quran atau hadis turun memerintahkan sesuatu dan dalam masa yang sama mengecualikan nama kita atau polan bin si polan tak termasuk dalam ayat ini atau hadis tadi...tapi sayang...ini tak berlaku...semuanya ditujukan secara umum kepada orang yang beragama islam keseluruhannya....ni yang kita pelik....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

suruh mengucap sama je bunyi..tengok kad pengenalan ada tulis I.S.L.A.M sama jugak ngan kad-kad orang lain...haish..hebatkah kita? istimewakah kita?kecuali kita adalah kanak-kanak istimewa ini tak memang pelik...




~aku ke dia atau kita yang pelik ..haa itu yang aku pelik~





by : aNeH

BiLa TuHan Tak DitAkuTi

10:57 AM at 10:57 AM

wabak demi wabak..penyakit demi penyakit wujud sekarang..J.E..chikungunya...SARS...(sindrom pernafasan akut teruk)..selsema burung....ayam selsema........antara penyakit-penyakit yang pernah mengisi ruang-ruang kosong perbincangan ilmiah para doktot..dan yang terbaru ada sekor menatang ni yang taknak jugak mengalah..nak jugak enterframe..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

incik IBAB...ops..mungkin agak buruk bila aku menaip perkataan IBAB ni..tapi tula..yang sampai di koklea aku sekarang ni pon bukan penyakit lain..selsema IBAB..so agak tak munasabah kalau aku memutarkan fakta dengan menaruk istilah selsema khinzir..mcm sopan sangat..berbalik pada citer incik sekor ni...panas hati betol ngan dia ni sekor..dia pon menyibuk nak selsema...taknak kalah..budaya taknak lekeh di mata masyarakat dipraktikkan..haish..dah la aku tak suka beliau.. .mungkin jugak hidungnya yang agak tonyot itu membuatkan beliau diserang selsema....hidung serombong kapal..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

terkadang aku cuba mikir tentang incik tonyot ni yang selesema..camne lah agknya dia ni selsema..idung berairkah?..bersinkah?..dan kalo sume ni berlaku mcm mana dia nak lap idung sendiri..aku terbayang jugak apalah reaksi tokei farmasi kalau incik tonyot ni pegi farmasi itu dan terjadi dialog ni.."bang! panadol soluble satu....selsema ni...soh...seh..tolong bang...."..sampai skrg aku gelak guling-guling bila imagine menda ni suma..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tak dinafikan tanah tumpah darahku jugak adalah tempat tumpah darah makhluk ni yang terbanyak...termenung sendirian lalu memikir..bape banyak sangat cina-cina yang educated skang makan incik IBAB ni..pengeluaran terlalu banyak..permintaan untuk makan sangat sikit..jadi apa fungsi lain incik tonyot ni...jadi tak pelik la sekiranya hari ini kita dengar usus incik tonyot ni dah dibuat pembalut sosej..itu yang aku dan kita tau...ai la tonyot..pelaburan-pelaburan hasil incik tonyot ni ke manakah mengalirnya...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

matematiknya mudah...wabak dan penyakit ni jugak mungkin bala dari Allah SWT di atas ketidaktaatan manusia terhadap syariat dan ketidakpatuhan kita pada larangan Allah SWT dalam segenap aspek kehidupan..insyaAllah akan lebih banyak wabak-wabak baru akan menimpa manusia sekiranya kita maupon pemerintah masih di skala lama dalam bersikap terhadap syariat Allah SWT...



~biawak resdung..monyet gatal hidung..hmm seribu satu kemungkinan~




by :tOkeIayaM

nEneK tUa, dUniA dan dOt...Dot.

6:43 PM at 6:43 PM

"dunia ibarat perempuan tua yang berhias"...terfikir aku sejenak lalu muncul di skrin imaginasi aku paparan seorang nenek tua yang bongkok yang tidak punya gigi walau sebatang yang sedang mengenakan kebaya ramping bak saloma dan secalit lipstik merah liplap bak delima ditambah eye shadow mix bedak asas yang tak berapa melekat di muka akibat kedut yang tak dapat diseterika lagi....fuh!..muntah.....tapi....itulah hakikat dunia...dunia yang kita terpesona dan terpedaya dengan keindahannya yang plastik. dan hari ini manusia berpusu-pusu mengejar keindahan dan kemewahan dunia yang pada hakikatnya hanya palsu sehingga lupa berhias untuk mati..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"anak mangsa nafsu serakah bapak yang tampak sehat di luar rupanya mental"..."isteri curang dengan kekasih lama sek ren"...budak 13 tahun ketagih arak dengan alasan bapak tak marah"...lali..mangli ngan tajuk-tajuk sedemikian rupa yang saban hari boleh kita tatap di dada-dada akhbar..ia berpunca dari manusia yang terpedaya dengan keseronokan dunia...yang mementingkan diri dengan persiapan-persiapan material hingga mengenepikan pendidikan rohani..lalu terjadilah gejala keruntuhan moral..ehem..ehem(sabar yang berhormat kubang pasu)..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

wanita yang bakal seorang ibu bagi manusia hari ini hanya tau bagi masa pada bakal suami mengumpul duit yang berbelas ribu (diulangi..berbelas ribu) demi melihat satu perkahwinan yang bersifat material yang bakal dikenang sebagai majlis terhebat dan disebut-sebut makcik rokiah ujung kampung dari memberi ruang dan memaksa bakal suaminya untuk belajar bagaimana menjadi seorang suami yang baik sebagaimana acuan islam dan menghayati peranan sebagai seorang bapak kelak..dan seorang laki plak lebih mementingkan berapa tebal bedak nyonya seorang pompuan tu untuk dijadikan bakal isteri tanpa memikirkan berapa ketebalan imannya untuk jadi seorang ibu bagi anak-anaknya..dunia owh dunia...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tinjau kembali ..manusia-manusia yang menghiasi dada akhbar, yang mengisi dunia dan jugak kita sekarang asal permulaanya terhasil dan diproses dari setitis sperma dan jugak seketul ovum....jadi...wahai perempuan..pilihlah benih yang berkualiti dari segi agamanya untuk dijadikan suami...dan laki...pilihlah rahim yang terbaik untuk menghasilkan produk manusia yang bakal menghiasi muka bumi ni setelah ketiadaan kita kelak..produk yang bukan saja berkualiti di dunia bahkan akhiratnya...kerana acuan bahulu takkan sesekali menghasilkan almond london...nge~


~dunia kejar akhirat dikendong~


by : dOoNia

tRaGedi kg.taLang

5:05 AM at 5:05 AM

situasi : (bunkface) balai raya kg talang
jam : lepas isyak
acara : penyampaian award peringkat kampung

"ehem....terima kasih..terima kasih..beryukur kerana usaha saya selama ini dihargai oleh pihak media..terima kasih jugak kepada makcik esah yang menaja pakaian saya malam ini..pihak astro'ot yang sudi sponsor kereta potong ni..dan tersangat-sangat terima kasih untuk si kachiepo yang kasi award ni dah lama tp gi amik sebab bz shooting...dan jugak tuk farhahzaidah dan jugak si echah humairah....terima kasih sekali lagi...


penonton : "boooooooooo.....booo..boooo...(sambil baling kerusi, selipar dan lain-lain barang tak berharga).. turun la wei!"....wawa~~



~sapa lagi eh bagi kat aku?terima kasih~


by : 'Ot