kePeLikKan yaNg daH tAk peLik

5:50 AM at 5:50 AM

pelik dan pelik...kenapa pelik...memang pelik....tak pelikkah kita bila umat islam lain yang mengucap 2 kalimah syahadah sepertimana kita dan tak berbeza walau sehuruf pon pengucapannya tapi dia diwajibkan sembahyang 5 waktu tetapi dalam masa yang sama kita tak perlu dan seolah-olah tak wajib untuk kita...istimewa sangat keislaman kita sampai gugur "wajib solat" atas kita?....atau kita sendiri tak pernah merasakan itu pelik...owh memang manusia spesies ini pelik... kecuali kalo kita kanak-kanak yang pelik yang tak ditaklifkan untuk solat cam kanak-kanak sindrom down atau yang jenis mental down di tanjung rambutan nuh..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

lagi pelik....keseluruhan umat islam yang mengucap 2 kalimah syahadah sepertimana kita diperintahkan untuk menutup aurat, tetapi kita 1 dalam jutaan umat islam tak dituntut dengan kewajipan itu...atau adakah kita tidak termasuk dalam golongan yang difirmankan Allah SWT :

" katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. yang demikian itu lebih suci bagi mereka , sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam ,atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya" - an-Nur : 30-31

atau kita seorang saja yang diberi "mukjizat sejuk" bila di dalam neraka Allah?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kepelikkan itu berlaku lagi bila mana seluruh umat islam yang mengucap seperti kita diperintahkan untuk meninggalkan apa yang dilarang dan buat apa yang disuruh tetapi tidak dipertanggungjawab ke atas kita yang sama islamnya dengan dorang..ke kita dah booking syurga Allah? ataupun ada kunci untuk ke syurga? spesel sangatkah kita hingga tak termasuk dalam orang yang diperintahlan untuk itu? atau sesaje tak perasan yang kita ni pelik dari orang...pelik-pelik...



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

benda ni tak pelik kalo ada al-Quran atau hadis turun memerintahkan sesuatu dan dalam masa yang sama mengecualikan nama kita atau polan bin si polan tak termasuk dalam ayat ini atau hadis tadi...tapi sayang...ini tak berlaku...semuanya ditujukan secara umum kepada orang yang beragama islam keseluruhannya....ni yang kita pelik....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

suruh mengucap sama je bunyi..tengok kad pengenalan ada tulis I.S.L.A.M sama jugak ngan kad-kad orang lain...haish..hebatkah kita? istimewakah kita?kecuali kita adalah kanak-kanak istimewa ini tak memang pelik...




~aku ke dia atau kita yang pelik ..haa itu yang aku pelik~





by : aNeH

7 comments:

aShiQeiN ariffiN said...

pelik tapi benar2 belaka...

Kelebar Malam said...

Hanya mereka yg mengasihi Allah dan menyintai Islam sepenuhnya faham akan tanggungjawab mereka. Tp yg setakat Islam dalam kad pengenalkan tu..saya tak pastilah..no komen..

amu mejie said...

qien.. yaps qien..qhaud (benar)

kelebar malam.. no komen gak. (*_*)

balqissy said...

selalu orang kata saya ni pelik, tapi orang seperti ini lagi pelik...betul3

amu mejie said...

balqissy.. orang seperti ni la yg ckp awk pelik.. he~ tp awk msh bertelinga dua kan?

mr coklat said...

isk.. pelik.. huhu peace!!

amu mejie said...

mr cokelat.. cadbury satu! daim pon ok..he~.. mkn coklat dulu..kasi ilang rs pelik tu..peace V