DaRi kaCaMata meReka......

12:16 AM at 12:16 AM

nilai....bukan negeri sembilan ...kalo cito bab nogoie tak yah sini haa...buku sejarah tabika kemas kita banyak....ini soal penilaian...itu yg cuba diketengahkan sekarang...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

menceritakan sedikit latar belakang tentang aku sebelum kamu melalui detik seterusnya...berwajah sedikit kacak...rabun ayam....sedikit tinggi dan kembang ke tepi ...dan sedang belajar sedikit tentang ilmu agama....dan masih belum dipanggil osetad kerana belum ada cop sirim...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan aku sebagaimana aku.....lebih selesa dengan diri dan penampilan berseluar jeans Libas, jeans samsudin dan jiana jeans ...kdg t shirt...kdg kemeja...kekrusi belom ada...rambut berGEL 25% extra yang dibeli di farmasi ...

dan sebenarnya yang menjadi punca tertypenya aku di sini hanya kerana sedikit pelik tentang penilaian sesetengah org yang turut jua sealiran dengan aku dan sesiapa saja termasuk orang kampung ....penilaian tentang ketrampilan diri....

sering kali aku di sapa baik utajah-utajah di sini ataupun osetad osetad lain dengan soalan..."

" enta kuliah perubatan ke? "

dalam hati nak saja aku jwb..." tak!! kuliah bomoh taun 3...pelawok..pelawok..pelawok..."


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


tak...bukan maksud aku kuliah perubatan itu sesuatu perkara atau aliran yang teruk...bukan...bukan...dan bukan...tidak sama sekali aku berfikiran begitu....bahkan ada yang mereka yang dari aliran tersebut sangat mantap ilmunya...aku akui itu....


cuma aku konpius dan kdg keliru somtimes pelik dengan penilaian sesetengah mereka....dan aku tahu sebabnya....kerana sejak dari tun husien on songkok senget sampai la zmn najib kurang rambut..org menilai keostadan seseorang itu dr pakaian dan bukan ilmu..dan aku rasa...sekiranya seseorang itu mengapal semua kitab di pustakaan pon dia masih tak layak untuk ditrima ilmunya kerana tidak "osetad"...:P

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

apa yang aku belajar dari situ.....untuk menjadi seorang osetad....seseorang itu haruslah memiliki sehelai kemeja kosong..kalo boleh yang dibeli dr kamdar...berseluar formal kain licin lebih elok..lebih osetad kalau diseterika sampai nampak line seluar tepacak kat depan...kalo selisih ngn org pon boleh koyak seluar org..dan berketayap putih yang ada cop tepi tu...x kisah la lambang transformers sekalipon...barulah anda layak untuk ditanya...

"enta amik jurusan osetad eh?..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

pernah sekali berhadapan dengan situasi sebegini...kali ni betol2 menguji kekacakan aku...seorang utajah bersize aku bertanya..."enta kuliah perubatan eh? .....aku nengok kecik besau kecik besau je utajah ni....nak je das kaki laju2....

tp memandangkan perempuan ini bukan untuk di das kakinya tetapi dilindungi...:P...aku bertnya kembali....

" dari sudut mana utajah menilai seseorang itu seorang doktor dan osetad? " .....

dan aku menanti jawapan yang relevan dari beliau....akhirnya yang aku dapat wajah comel terkebil-terkebil minta penampor dr utajah tersebut....aku cuma mahu jawapan...seminit selepas itu utajah tersebut sekali lagi mengajak darah aku naik ke telinga dengan soalan.." enta budak baru eh? " ....dah la taknak jwb soklan aku tadi...pastu budak2kan aku plak....

dengan tenang aku menjawab....."baru nk pencen kak oi "...dlm ati (aku tumbuk jugak kang idung dia ni)....


terus terang....bukan gelaran atau perbandingan kuliah itu ini yang aku mahu juangkan di sini..bukan soal mengorat utajah tak laku pasal pakaian tak siqoh..tak alim..tak osetad (nak juge tu) ....tapi aku mahu sedikit keterbukaan dlm menilai kerana ini akan memberi efek pada diri....kau takkan menerima ilmu atau teguran dari sesiapa kalau kau masih berpegang kepada penilaian sebegitu...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

islam sendiri tak pernah menggariskan kau harus pakai itu ini .....berseluar begitu begini...berambut itu dan ini....cuma islam meninggalkan kepada kita ciri-ciri pakaian yang harus kita ikuti...bersih dari najis...menutup aurat sepertimana yang digariskan oleh agama....dan kalau syarak itu tak pernah melarang...kenapa kita harus memandang orang sedemikian seolah2 tipis untuk masuk syurga...



tapi......tapi..(skrip wajib drama melayu) ..tapi sekiranya seseorang itu berilmu dan melengkapi diri dengan pakaian yang sedemikian itu terlebih baik adanya....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

aku tinggalkan cerita di sini untuk kamu dan kamu menilainya.....

" nasarudin seorang ulamak tasawuf telah berjalan menuju sebuah desa dengan menaiki keldainya...setelah melihat kelibat nasarudin, orang kampung berpusu-pusu dan mendampingi nasarudin sambil berkata...

"ya sheikh...ajarkan kami...ajarkan kami..."

nasarudin bertanya kepada mereka " dari mana kamu mengetahui aku seorang sheikh?" .

orang kampung " dari jubah dan serban kau wahai sheikh"..

nasarudin lalu menanggalkan serban dan jubahnya lalu dipakai kepada keldainya....lalu berkata kepada mereka...

"nah sekarang kalian pergilah belajar dengan keldaiku".....



kesimpulannya?................belilah keldai?...





~ nasarudin tetaplah nasarudin walaupun tanpa jubah dan serbannya~





by : toKeiJubah

9 comments:

Fathiah said...

saya suka post tokeyjubah kali ni :)

dark r0se said...

ros setuju dengan amu~ pakaian tak melambangkan ape3~ kan3?:P tapi amu ni cute r...haha..larik topik sat! km slm esah...jager esah baik3~ larik topik lagik~:P

Qhazi said...

hehe..jangan nilai durian dari durinya hehe

_ToMaToMeI_ said...

Lamo tak baco entry ang aih mizi..rindu plok aku....

Part plawok....palwok..plawok....aku tambah no..keh..keh..keh....

CikLieYzaOnline said...

alaaa...baru ja emo nak bukak topik 'menilai' jugak....ish3

Dondo Chakka said...

pegh ketak gile usetad ni.. tapi baju beli kamdar tu lawak.. ahahaha...

SYUHADA HADI said...

jgan marah

Sitie BUm BUm said...

itu org kata first impression. Org masih blom terima imej macam Akhil Hayy atau Proff Izzi Haji Ali. Tapi sebenarnye imej mcm diorng lebih membuatkan orng senang nak duduk..sembang2.. Sbb die macam "masuk" ngan kite. Ini pendapat saya la. Anyway...masing2 ade pendapat sendiri. =)

ct_saggie said...

heheh...hai bing bing...ingat saya lagi