peRgiLah DaRi Hidup Ini..anTaRA kiTa tiADa joDoH

1:47 AM at 1:47 AM


musim panas mula bertamu..musim panas yang setia pada penciptaNya dalam menjalankan ketetapan alam..dan musim panas ini juga merupakan anugerah terindah bagi penjual ikan masin dan memberi kelebihan kepada makcik penjual tembikai.. compom haus punya panas-panas ni..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan banyak pulak menatang yang bagaikan menanti musim macam ni untuk berbulan madu..termasuklah incik lalat dan incik pijat... dan macam biasa pada musim-musim sebegini memang membuatkan indah lelapku terganggu..panas yang dicampur panas hati..taun lepas nyaris aku bakar katil gara-gara incik pijat ni..dan incik lalat ni satu hal..nak tido jerk datang nenoneno cam ambulan dah gayanya tepi tinga...nak aku tampar kang yang pekak aku sendiri...nak ku lempang pedih muka aku jugak..nak selimut kang kawan kata gila panas-panas ni selimut...mana ngan exam..sibuk ngan engkau lak incik lalat...bikin panas betol..dapat memang aku tumbuk idung je lalat ni....dah la taknak kongsi duit sewa umah..sabar jela bedah oi..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nasib baik kawan aku ada belikan gam lalat ni..perisa ikan masin lagi..huhu~ maka penuhlah lalat dari setiap peringkat umur, yang tak sedar diri, yang tua, yang tadika, dan kanak-kanak lalat "berbulan madu" di situ..padan muka..lala~lega aku....sekejap je penuh di pelekat tu..kalo duit xde ingat leh jerk goreng wat bekalan ujung bulan ni..wek....tapi seburuk-buruk incik lalat ni ..dengar tu lalat..ko buruk! huh~ ada sesuatu yang menarik tentangnya..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Allah SWT ada menyebut lalat ni dalam surah Al-Hajj ayat 73.. untuk mencabar kaum kafir yang menyembah berhala...incik lalat ni digunakan sebagai perumpaan untuk mencabar kaum yang masih ingkar dengan nikmat Islam ni...

"Wahai umat manusia, inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya; dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka), lemah yang meminta (dari mendapat hajatnya), dan lemah yang diminta (daripada menunaikannya). : al-Hajj ayat 73

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ya...usahkan mencipta lalat..untuk menepis lalat yang hinggap di hidung pon sudah tak berdaya..sedangkan aku manusia bernyawa yang mempunyai kepantasan 800 kuasa kuda pon masih gagal mengejar incik lalat ni...dan....kerana engkau jugak lalat..aku masih bersyukur dilahirkan sebagai muslim... syukur kepada Allah...




~awas ko lalat..jangan sampai aku bertukar jadi katak~




by : pUtRaKatAk

16 comments:

Fathiah said...

haha :) , demi lalat .. sanggup tuh nak bertukar jadi katak ..~ tengat cite frog prince ~ .. huhu

NuNu BeBeH said...

"zubab... barrah min hina"...hihihi...baru fhm kot...almaklumlah lalat mesir...erkk,lalat mesir pon shuke perase ikan masin eh..muahaha...

p.u.j.a.a.n.s.e.7.e.n™ said...

memang dasar lalat... hehe.. :)
tengok gambar mata lalat ko tu, teringat plak aku kat kamen rider..

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

salam
hahahahaha. lawak2. lebih baik cicak dari katak.

xpun psang lilin byk kat umah tu. xpun pelita, mcm hari raya gituu.. hehehe

mr coklat said...

salam bro.. pecah perut bace entri lu kali nih. pengalaman sama terokai..

amu mejie said...

fathiah.. he~ sanggup je.. kadang tu hangin 1 jasad tau..ligan x dapat..he~ putra katak last2 jd ensem gak kan?..he~

nunu.. macam-macam bahasa da kuar nie..bahasa isyarat pon dia wat xtau jerk..tu yg panas tu..he~ try bahasa tagalog lak pasni..he~

pojaans.. sbb ingat lalat la ni..lau rumate aku perangai cam lalat ni lama da o.k.u..he~ a r. suria baja hitam..he~

hazerin.. wslm.. iskh..mula tepikir gak nk jd cicak..tp mcm x seswai je ngn jasad ni..he~ lgpon ramai lalat ni..yg leh abeskan dorg katak jerk..he~ ni lalat made in sini lain ckit..silap2 lilin tu dia makan..he~

mrcokelet.. ko jangan pecah perut.lalat yg aku pijak tu ghupe tu la..terburai..he~ pngalaman ni..sok balik bleh jadi penangkap lalat yang berjaya..he~ slurp~

chipsey said...

jgn marah lalat bro, ko slowtalk baik2 ngan diaorang..cian diaorang xde umah, berpanas berujan sejuk..umah ko la tpt bertduh. ckp baik2 ar ngan dioarang jgn kaco privacy ko..chill bro

kirana said...

Laaa... pasal lak citer hal lalat nih??? Citer la pasal burung merak ke, kucing ke...comey le jgak! Lalat tak comey!! Tak suke! Tak suke!

anak paklah cikbun said...

anggap ja lalat tue sebagai teman sempena cuti nie.

anasxz said...

hehe.

malam2 takdak lalat kan?

so elok tidoq malam la kot.

hehe...

Ibnurashidi said...

Salam,

Jangan tak tahu, ikan masin yang saya jemur dah kena makan dengan kucing. Adui..pasrah.

Nak hilangkan lalat? tutup lampu semua. Dan tido. :)

Pijat? caranya, relaikan suma katil. Jemur dan spray ubat pijat. Mesti hilang.

Mr Ben said...

huahahaha..................lalat mmg style, fakta laen sal lalat ni, eyeview die x sharp mcm mata natang len, view die bersagi2....x caye, bukak buku bio(form 4 or form 5 tah...x hengat, haha.......)

amu mejie said...

chipsey.. abes slowtalk dah ni..kdg xbunyi lnsg aku ckp ngn dorg..he~ ingt nak sedekah je umah ni kat deme..he~

kirana.. eh ape x comei ke incik lalat ni?he~ dah ini jek yg mnggu hidupku...tpksa la ckp makhluk ni..he~

ankpaklahcikbun... tak sempat nak anggap dia dah hinggap..tu yg membara tu..he~

anasxz.. berjaga pon sama je perangai incik lalat ni..tu la anas..lau mlm pon dia wat kaco gak..pasni terciptalah pepatah baru... mrhkan lalat, baba dihalau...he~

ibnurashidi.. ades~ baru nk order ikan masin ni...huhu~ tutup lampu semua? bukan lalat je ilang tu...rumate ilang pon cari x jumpa..he~ sal pijat lak...katil den ni jenis takleh relaikan a.k.a pisahkan bahagian dia..mungkin pisah boleh..tp rujuk xde dah la..tido lantai le jwbnya..he~

aben..1 fakta lagi yg malin xsempat baca... mata kita yg akan bersagi2 lau lalat bnyak..he~ panas! he~

pencinta bahasa said...

salam..
oooo..mejie ade peminat bermusim rupanya..yg suke bertandang setiap musim panas..apa yg membuatkn mereka begitu terpikat skali kat mejie ye??..xp hehe..sabo jela..hehe

Lun said...

wlw pn lalt nmpk kcik tpi ad hkmh d sblik kjdian

amu mejie said...

penchentabahasa.... dorg jela minat..mj x minat lnsg ..he~ dorg minat la..darah manis..he~ tp bukan mksd da bertunang k..ehem~..sabo dah la ni..he~

lun.. yaps lun..ape pon ciptaan Allah tu walau sekecik plankton pon de hikmahnya..he~