WaHai CaHaya di aTas CaHaya....aku RiNdu~ ..

6:55 PM at 6:55 PM





berzaman....berkurun...dan akan sentiasa ada kedengkian dari pihak-pihak musuh dari agama lain utk menjatuhkan reputasi keunggulan agama Allah ini...termasuklah jugak org islam tu sndri yg jns branak je dah bangang...kira dia ngan bangang tu mcm kembar la....turut sama membantu ke arah menjahanamkan islam tu sendiri...kalo bapak dia taruk nama bangang...bangang kuasa 2 la jwbnya....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

selalu isu yg diutarakan oleh puak-puak tasaday ni tak lain dan tak bukan menghentam kekasih Allah Saidina Muhammad dari segi perkahwinan beliau..rata-rata mengatakan Nabi itu org yg gila beristeri..gila pompuan mcm ayah diorang....mana bleh...ayah korang yg jahat..sabit ngn Nabi aku lak..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


selalu yg menerima tempias dalam bnyak isteri Nabi adalah saidatina Aisha..kerana berusia terlalu muda di mata orang sekarang untuk dikahwini...




dulu aku sendiri gagap untuk menjawab tomahan ni bedasarkan ilmu dan pengalaman aku yg agak cetek..tapi alhamdulillah...jauh perjalanan mengabeskan wang tapi bnyak pengalaman....bila aku tgk sendiri dan rasa persekitaran kearaban ni...jiwa aku tenang dan terhapus segala tomahan..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ya....kalo saidatina aisha umur 9 taun pon....9 taun dia tak sama 9 taun anak pakcik husin ujung kg tu..anak pak husin ujung kg tu ye la...9 taun bejejer hingus lagi...nak kluar umah pon pak husin..."aku ckp masuk...masuk!! " ....ini baka arab..anak-anak diorang ni kebanyakkn ya sudah berdikari pada usia ni...tak payah antar ke sekolah ari-ari dah...bedesup meredah bus ke skolah..tu skang la..lasak dulu lagi superb pada aku..mana ada metro..bus..yg ada pon yamaha keldai 250cc je..dan ada jugak yg dah boleh uruskan diri dgn baik..kira senang ckp..mmg perempuan la..cukup sifatnya..ini anak kita melayu...9 taun sama tinggi ngn dapur je...nak goreng kemenda..





kalo kita sorot dasar pandang ke timur pon sekejap..cewah dasar tak da kena mengena lansung....mak ayah kita dulu kawen kebanyakkan umur brapa? ..15 16 17 18....rate tu je da kawen...jd apa mslhnya...dulu ini bkn 1 kejanggalan...sebab ianya berlaku di kebnyakkn orang..cuma orang skrg je kalo ada yg kawen umur ni majoriti nikah dulu sblm kawen...jadi apa mslhnya kawen muda...jeles la tu ayah dia nk kawen muda mak dia tak kasi...pastu dok salah org lain...:P

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dari segi size...suma da maklum la kan..orang malaysia umur 24 pon ada yg pakai kasut size 4 5 pon ada....ini baka arab..kalo tak penah tgk mmg la mudah ckp...dtg tgk dulu...arab umur 9 taun kalo sepak laki silap2 leh meninggal..aku pon kadang2 segan nak lalu tepi budak skolah rendah....nnti dingorat...lbh kurg je size aku ngn dia....wlupun jarak usia bak langit ngn awan...kalo das kaki aku leh rebah gak tu...ini baka arab yg dah sekian lama tercampur sana sini sinun..kalo dulu baka pure cmna?..ni matematik aku la...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

lgpon haid sorg2 tu bergntung pd kitaran cuaca...pesekitaran kan..(betol ke eh) X_X....so...kalo da baligh...lantak la nk kawen pon..undang malaysia je hadkan umur2 tertentu tuk kawen...padan la..skang ni dari umur 6 taun sampai la 30 tahun asek mengaji je...membesar di skolah..anak dulu da tentu lasak...wat keja itu ini... kalo dia da baligh..tau beza baik buruk...tau apa itu maksud isteri....pak dia restu..lansung jela....


dan orang yg paling mengenali sorg lelaki ni adalah isterinya..kerana ia berkngsi hidup ...berkngsi pinggan..berkongsi cawan minuman..berkngsi katil....dan tak ade 1 pon periwayatan yg keluar dari mulut sorang isteri Nabi yg mengatakan cerca atau pun menuduh Nabi itu dan begini...jadi Nabi adalah sorg suami bak kata mawi...world~ unggul...jd kalo isteri nabi pon x mengomel bnyak......eh ape kes mak bedah sebelah umah nak bising kan....hang dok hingaq pasai pa..bini Rasulullah pon tak komplen..ni nk kluaq dah la bahasa kg ku ni....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan kematangan seseorang itu kalo diukur pada angka...ye..selayaknya aku dan org tua-tua lain diklasifikasikan sebagai matang....tp matang bkn pd umur...ada je org tua bangka perangai cam kengkanak ribena...jd insyaAllah aku kira...saidatina Aisyah sgt matang di bawah didikan ayahandanya dan tarbiah Nabi selepas itu...dan sangat wanita untuk diperisterikan...


ini konklusi aku yg tak cukup sifat...nak lbh banyak cari sendiri...terlalu banyak sebab yg munasabah..cuma ini dinafikan oleh orang yg celik matanya tp tak mampu melihat....



~Allahuma solli a'la Sayyidina Muhammad~





by : UmaTmu...

6 comments:

aishahumairah said...
This comment has been removed by the author.
idea semulajadi said...

suka la bace :)
umo 24 kasut size 4 ea????
mcm taw je~~

pencinta bahasa said...

salam..
post yang menarik..
bab2 kahwin ni, semua tahu pak cik meiji meiji memang pakar..:p

Abu Jihadil said...

tersedak apabila membaca post kali ini.hahah.bagus meiji bagus.kasi buka itu mata hati manusia skg ni.sume nak jadi andartu terlampau.sampai bile la xkawen.so makcik2 dan pakcik2 di luar sana tu.jangan duk ingat nak suruh anak blajaq ja.sampai ilmu rumah tangga tak diajaq.macam mane la anak2 nak kenai itu istilah "suami" "isteri" "tanggungjawab" "kasih sayang". so kawan2 diluar sana tu. jom kawen! hoho.

Mak Su said...

sekarang ini manusia adalah semakin lewat usia kematangan fikirannya biarpun anak2 gadis sudah didatangi haid seawal darjah 5.

di zaman 40an, 50an - anak-anak gadis dah berkahwin di usia 15 tahun, 16 tahun.

sekarang ni umur 17 tahun pun cuma pandai masak nasik periuk karan, goreng telur, masak air, huhuhu. bukan tak ajar, tapi penerimaan dorang tak sama dah dengan time remaja di zaman dolu-dolu

so, memang seswailah ibunda wanita solehah Siti Aishah kahwin pada usia 9tahun.

Fakeh said...

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, SILA GOOGLE TAJUK-TAJUK SEPERTI DI BAWAH INI:-

(a) SIFAT 20 - http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
(h) TAJUK KHAS - BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA ASWJ

FAKEH KHALIFAH SAKA