hiDup uNtuk MemBeri...

1:07 PM at 1:07 PM

"seekor encik lembu mampu menghasilkan 200,000 gelas susu sepanjang hayatnya"...*tak termasuk gelas yg telah dicekik oleh si pemerah susu lembu itu.....

satu fakta di sudut kecil ruangan minda di satu rusuk akhbar (*bkn dada akhbar sbb artikel ni di rusuk) sedikit sebanyak menarik minat aku dan juga kita untuk membaca dan mengambil ikhtibar...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

itulah hasil dan jasa seekor encik lembu sepanjang hayatnya...200 ribu gelas susu yg dihasilkn oleh encik lembu yang tiada akal untuk santapan manusia berakal sempurna dan termasuk manusia berperangai lembu...1 menda yg harus kita katakan " subhanallah" agungnya ciptaan Tuhan.....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

jasa beliau yakni seekor encik lembu tadi bukan hanya sekadar susu...malah seluruh bahagian pada tubuh badannya memberi manfaat pada kehidupan seharian manusia yang berakal...~tulang...tanduk..kepala..sum-sum..ekor..najis..keseluruhannya dapat kita kecapi kebaikan...



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

terfikir sekejap...dan hadir rasa malu pd diri dan pd encik lembu itu juga mungkin....wlupun beliau seekor encik lembu tp sekurang2nya dia penah berjasa sepanjang idupnya pada umat manusia...baik seorang cikgu..petani...make up artis..makcik leha ujung kg...tun sri...tun-tun bak..pak menteri semestinya penah menikmati jasa-jasa baik yg ditaburkan oleh encik lembu ini....hatta seorang ibu yang malas menyusu juga meminjam susu beliau...

merenung sejenak tentang diri kita sebagai hamba dan jugak khalifah di muka bumi Tuhan..yang mana Allah jadikan manusia seperti aku dan kamu sebagai sebaik-baik makhluk..apa sumbangan dan jasa yang akan ditinggalkan aku dan kamu di sepanjang hidup dan diakhir hayat nanti kepada agama dan umat khususnya?...



....aku bertanya pada diri tentang persoalan itu....dan aku masih tiada jawapan....



~berusaha menjadi seorang "lembu"~




by : toKeiKaMbeng

9 comments:

Mr Ben said...

"berusaha menjadi seorang lembu"

haha. xley blah statement tu.

Qhazi said...

huhu..hidup lembu.

Mak Su said...

errrr (nak cakap apa ej).

berusahalah!!! (macam doremon cakap kepada nobita)

aishahumairah said...

selmat mengembu amu!!!

gambate~

amu mejie said...

aben : lbh baik dr jadi seekor org...he~

qhazi : ye..lembu idup...:P

maksu : x yah ckp masku...type jerk..he~ ya berusaha sptmana mkasu type...he~

echah : boooh~ :p ..slmt mnggebu chah..he~

CikLieYzaOnline said...

embeeekkkkkkkkk....
eh,salah masuk kandang...hee (^-^)

kambing dan lembu,khasiat susu kambing lebih tinggi. tapi,kedua2nya memberi manfaat yg xterhingga buat kita umat manusia.

Mr Ben said...

kalo jd seekor orang, maka punahlah harapan mak bapak. hahaha.

amu mejie said...

ben : bapak dia wat zoo kat umah...pastu kutip bayaran sapa nk tgk..tmbh gak pndapatn bapak dia..:D

aishahumairah said...

ya!!!
hidup amu lembu!!
ops~ silap plak..
hidup lembu amu..hihi:D