LabBaikALLaHuMmALabBaiK...

5:44 AM at 5:44 AM

7.15 kedengaran takbir semakin rancak dilaungkan umat islam...aku masih kat jalan raya menuju istad..yg mana sudah menjadi rutin tahunan umat islam di tanta bersembahyang kat situ...selautan manusia sudah membanjiri perkarangan istad..aku berasak-asak untuk mendapatkan tempat yang lebih selesa...berbekalkan badan yang bersize XL...aku mencelah tanpa ragu-ragu..inilah padahnya pergi lewat..he..takbir demi takbir dilaungkan mensyukuri nikmat hari kurniaan Allah untuk kita hambaNya.. pas solat, khutbah pulak disampaikan oleh syeikh al-Azhar....walau x bape paham sgt sbb bukan aku punya bahasa kebangsaan tapi aku cuba memahami isi demi isi...dan di antara yang ditekankan dalam isi khutbah tu selain bab pengorbanan...menyeru kepada kita memelihara ukhuwah sesama kita apatah lagi sesama muslim..Rasulullah sendiri bersabda mafhumnya "tidak beriman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri"...jadi...sempena hari raya sama-sama la kita bermaafanlah yerk...aku pon nak ambik kesempatan untuk mohon maaf zahir batin kat kengkorang....maafkanlah aku andai terkasar bahasa..terlanjur kata..tergurau ntahpape...maaf k....sempena raya korban ni banyak lembu-lembu..unta..kambeng mengorbankan diri tanpa rela...banyak sangat korban dibuat kat sini...sampai ada kawan aku yang mabuk darah tengok darah binatang korban ni..nasib dia tak tumbang sama...kita umat islam digalakkan melakukan korban untuk kebaikan dunia akhirat..skop pengorbanan ni besar..korban kasih..korban masa n macam-macam la...tp di hari raya ni khususnya umat islam mengorbankan ternakan cam lembu kambeng n encik unta... di hari akhirat kelak binatang korban ni akan memberi manfaat dalam hitungan amalan nanti...

Dalam satu riwayat dari Aisyah disebutkan nabi SAW bersabda yang bermaksud: Tidaklah keturunan Adam melakukan suatu perbuatan pada hari nahr yang lebih dicintai Allah selain mengalirkan darah (menyembelih haiwan korban). Haiwan sembelihan itu akan datang pada hari Kiamat membawa tanduknya, kukunya dan bulunya. Sesungguhnya darah haiwan sembelihan itu sampai kepada Allah lebih dulu daripada sampai ke tanah. Maka sucikanlah diri kamu dengannya (hadis riwayat Ibnu Majah dan At-Tarmizi). Al-Allamah Al-Manawi berkata, maksud hadis tersebut adalah bahawa ibadah yang paling utama pada hari itu adalah mengalirkan darah (menyembelih haiwan korban) dan pada hari Kiamat kelak, korban itu akan datang sebagaimana adanya ia di dunia, tidak berkurang sedikit pun. Dan orang yang berkorban akan diberi pahala dari setiap anggota tubuh haiwan korbannya itu.

Baginda Rasulullah sendiri dalam sebuah hadis ada mengungkapkan, orang- orang yang tidak melaksanakan ibadah korban sedangkan dia berada dalam keadaan mampu, maka jangan dekat kepada kami yang melaksanakan ibadah ini. Hakikatnya kita sebagai manusia sering bergelumang dalam dosa dan memiliki jarak antara dia dengan Allah. Manusia berkewajipan mendekatkan diri kepada-Nya. Salah satu caranya dengan berkorban. sebab tu Nabi SAW bersabda bermaksud: Barang siapa yang mempunyai keluasan rezeki, lalu tidak berkorban, maka janganlah mendekati tempat solat kami (hadis Ibnu Majah dengan sanad sahih).

Dalam satu peristiwa yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibnu Majah dari Zaid bin Arqam, pernah seorang sahabat bertanya kepada baginda:

"Wahai Rasulullah, apakah erti korban ini?" ujar sahabat.

"Itulah sunah daripada nenekmu Ibrahim," jawab Rasulullah.

"Apakah keuntungan korban itu untuk kita?" tanya sahabat lagi.

"Tiap-tiap bulunya merupakan satu kebaikan (hasanah)," jawab Rasulullah.

untuk yang melakukan ibadah haji taun ni diharapkan selamat beribadah dan selamat pulang ke tanahair diucapkan..ya RAbb...n wat yang wat korban taun ni..diharapkan korban kita diterima oleh Allah SWT..amin ya RAbb...

sekian.....salam eiduladha dari aku untuk kamu...Allahu Akbar..Allahu Akbar..Allahu Akbar waLiLLahilham.....

-Saat berderai jatuh titisan airmata IBRAHIM..melihatkan keteguhan iman anaknya ISMAIL..di kala itulah bermulanya sejarah agung..ERTI SEBUAH PENGORBANAN-

"berkorban jangan sampai terkorban"..he

by : uNtaEnSem

2 comments:

Erwan Parman said...

makin besar saiz hg. hg tak dijadikan korban ka?

lempeng said...

wow...dah de blog upe nyer.... bagus2