LelaKi mEnULis

9:37 PM at 9:37 PM

semacam satu artikel atau berita yang wajib bagi akhbar atau mana2 media massa hari ni menulis tentang kes-kes masalah sosial yang bermain dalam konteks lelaki perempuan...perempuan lelaki..lelaki lelaki...prempuan-perempuan...yarkkk kerrr!!...kes rogol saban hari dilaporkan...rogol yang disengajakan...tak sengaja rogol ..disebabkan persekitaran yang menekan (alasan)...nenek dirogol cucu...cucu rogol tokwan..kawan sesaje rogol isteri kawan...haruan makan anak...keli makan cucu...sepat makan ape ntah lagi dan macam-macam istilah tapi tetap dalam makna yang satu..kepincangan akhlak....banyak sudut dan faktor disorot dan dijadikan hujah untuk mententeramkan hati masing-masing hanya sekadar untuk mengatakan ...owh..itu salah dia lah..bukan pasal kita...dan alasan yang sewaktu denganya...aku bukan tulis buku..so satu faktor besar yang aku pilih....kegagalan menutup aurat khususnya makhluk yang bernama wanita...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

rimas..tak comei la...tak up to date la cenggini...kampung dowh....dan macam-macam lagi alasan yang boleh diklasifikasikan sebagai cedera otak keluar dari sorang pompuan bila dipinta untuk menutup auratnya.....sindrom perasan lawa kuasa dua menutup rasa hati yang tahu akan kewajipan menutup aurat bila mencecah umur baligh......kadang tu dah comei pun bertudung....3 4 kali tengok kalah siti nurhalipan...tup...kat bawah dah rupa sarung nangka nazak plak....konpius...tak tau salah siapa...salah ustaz tak mengajar abes bab aurat ataupun sendiri yang ponteng kelas.....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ala........yang bertudung pon kena rogol jugak!....dan ini antara alasan top 5 yang selalu diluahkan...oleh siapa??dah tentu bukan makcik-makcik yang umurnya separa abad bukan?...melainkan yang suka berbogel je cakap camni...owh akaks.....kalau yang bertudung pon kena rogol....awak tu tunggu turn plak la pasni yerk...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sibuk!...kubur masing-masing la.....ni pon alasan femes cap ayam yang sering digunakan untuk menghalalkan matlamat diri yang ala-ala tak sedar diri...yaps...memang tak dinafikan setakat ni masih banyak tanah kosong di malaysia tuk tanam sorang-sorang....sebab kubur masing-masing la yang membuatkan masih ada orang yang sudi tegur...sebabnya..kalo kubur sekali senanglah..boleh gak tolong jawabkan soklan bagi pihak bila disoal kelak...boleh pas2 jawapan...kalo tak berkubur sekali pon...buatnya berjiran dengan yang menegur...tak ke memekak mengganggu jiran sebelah time kena godam ngan malaikat sok...sian kawan sebelah...sayangilah jiran anda...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

banyak dalil-dalil quran maupun hadis yang menyentuh tentang wajibnya seseorang perempuan itu untuk menutup aurat....dan diantaranya...

"Wahai Nabi...suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya..(semasa mereka keluar)...cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik), maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani"....(al Ahzab : 59)

sabda junjungan Baginda S.A.W... "wanita itu aurat"...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

artikel ini ditulis oleh spesies makhluk berjantina lelaki yang tidak mempunyai sebarang kepentingan terhadap diri anda walaupun sebesar zarah...cuma sekadar saling mengingati...tak lebih dari untuk mengangkat martabat dan nilai seorang perempuan itu ke tempat yang lebih mahal...

sabda Nabi s.a.w " tiada fitnah yang lebih memudarat (berbahaya) ke atas kaum lelaki daripada wanita yang ditinggalkan selepasku"..

renung-renungkanlah dan selamat beramal....


~nenek rogol nenek...ada ker??...NTAH atau BAKAL~



by : tOkeiTudUng

11 comments:

~najihahfaizah~ said...

salam..
amu artikel yg enjoy jugak dibace..
:]
tapikan..
ade jugak sy dgr keluhan teman2..

"tudung mahal la.."

kalau baju kecik2 utk adik2 murah sj..

erm..ape pendapat amu ek..
terkadang sy mmg tak th nak balas apa..

:-?

amu mejie said...

wslm....makseh sudi jenguk teratak buruk amu...

wah...alasan baru ni, yela...dah x ramai nk bertudung..so..jd mahal..kalo ia satu keperluan asasi menda akan jd murah...semacam jugak beras gula..

tudung murah bnyak jerk...sekadar untuk keperluan rasanya sume orang mampu...kalo nak bergaya lebih tudung cap itu ini mmg la mahal sikit..tp x penah dgr lagi la...tudung sejuta.

beli anset yang bukan wajib leh jerk sampai ratus2 ye x...nk bergadai ckit untuk kebaikan akhirat...bukan untuk siapa...sendiri jugak...xleh plak ..

menda dah x nak...free pon mahal

manusia sedaya mencipta alasan untuk menghalalkan matlamat...


~nak seribu daya~

Ibnurashidi said...

Salam amu hag..(kalau bleh pnggil mcm tu)

Pertama kali tengok tuan blog ni macam kenal dan macam pernah jumpa.

Persoalan tentang ini saya turut tulis diblog saya. Apapun, ada akal fikir, ada Iman halang, ada pakaian ttuplah elok2!

Ochie~(^_^)v~ said...

salam ziarah.
lama tak jenguk blog incik mijie..
sekali jenguk.. perghhh..
goyang batang hidung ochie dengan entry terbaru ni.. heheh..

hemm.. hendak seribu daya.. tak hendak seribu dalih..
peringatan utk diri ochie n kaum hawa..
terima kasih atas teguran dan peringatan ini..

Mr. Anas said...

ostat...

sapa dia? sapa dia tak pakai tudung.. pass kot nie..

amu mejie said...

ibnrashidi.....wslm..amu hulk pon bleh..rupanya sekmpung la kita yerk..hrp leh jumpa lgi pasni..ana da view blog enta..mantap tu..alf syukran tuk nasihat yg da bomd tu..mengingat pd yg terlupa...

ochie....x sempat niat pon nak goyahkan btg idung ochie tu..tp kalo terasa tu sebar2kanlah keterasaan tu...he..ampun chie..

anasxz...xde sapa pon ostad..kalo nak pas kt enta pon larat ka..banyak tu kat luar..:)depa x kena ayaqtgn ostad lagi...he

~pakat-pakat rasa..sama-sama kenyang~

aShiQeiN ariffiN said...

incik mijie nyer entry bagus bangat..makasih dgn teguran utk kaum hawa yg kekadang terlalai..

Qhazi said...

Alkisahnye,..pnh la qhazi tersembang dgn sorang senior yg tak pakai tudung,.die kate sebab tekanan darah rendah so tak blh panas hehe...

p/s alasan klasik..

amu mejie said...

eqien... mkaseh gak sudi jenogk c ni..:)..sm2 ingtkn jerk..


qhazi... "x bleh pns"..hoho..kalo itu jwpn dia..msti dia pakai tdung lama dah sbb neraka setakat ni xde sapa kata sejuk lg..:)


~panas dunia~

Qhazi said...

dah tua, nak tgur dah payah..
baloq liat..

amu mejie said...

qhazi...kalo baloq ngat guna je jurus gaya sepakan menuju rahang tanpa was2 peringkat ke 8...he~~..


~doa...jurus yg terbaik~