ReSam hiDup...

12:02 AM at 12:02 AM

masalah.....atau mengikut pakar forensik bahasa ia juga dinamakan sebagai problem...dan bagi seorang manusia yang tak penah ada masalah itu juga merupakan masalah....(*mukadimah yang bermasalah).....tak paham itu jugak masalah..bukan aku tapi kamu....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sedang masalah itu salah satu guru yang paling besar dalam tiap idup manusia....dan aku yakin..manusia yang tak pernah ada masalah tahap dungunya akan melebihi tahap beku kutub utara...kerana masalah akan membuatkan seseorang itu lebih matang..lebih berfikir.....dan tau untuk menjalani hidup di dunia yang sentiasa bergelumang dengan masalah....wlupon masalah itu sgt kecil sprti...mcm mana nak kawen dua tanpa pengetahuan isteri pertama...

aku jugak sepertimana kamu manusia lain.....yang selalu ada masalah setiap hari...selain masalah mcm mana nk bangun awal pagi ..banyak lagi masalah yang aku manusia biasa hadapi...tentang persoalan hidup..hala tuju hidup...*owh sgt bermasalah kalo difikir....pernah satu masa dulu aku sangat susah nak menghadapi dan menyelesaikan masalah....dengan segera aku akan wat muka masalah sekiranya ada masalah hingga mendatangkan masalah pulak pada orang lain....

hingga 1 waktu.....aku kerja..lom pon masuk tengah bulan...da datang muka masalah aku...betol la kata orang..laki ni kalo masalah..2 je masalah besar kat situ...tak duit..sebab perempuan..orang la kata...yee...masalah aku duit la kan bila dah keja....awal bulan aku akan belanja dengan rakusnya...masalah jugak ada duit sebenarnya..bila duit aku pon dah tak brape nak ramai sebelum ujung bulan aku da bermasalah...ayah aku perasan sebenarnya telatah aku anak bujang dia sebab dia pon penah bujang sebelum berjaya menekel mak aku....ayah aku panggil n slow talk ngan aku....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

" ayah ni lagi banyak masalah nak dipikir.......kalo ayah ni macam hang ni lama dah ayah gila..bukan semua masalah boleh diselesai sekarang sekaligus.."

kata ayah lam nada agak sinis menikam kalbu aku yang kelabu tatkala itu semacam orang menyimbah air pada orang ngigau....yela...ayah aku ada isteri (mak aku) untuk dipikir...mcm mana nak membahagiakan kuarga...nak pastikan xde seorang pon kuarganya tak makan...nak uruskan rumahtangga...kerja..ibadat...dan masalah2 lain yang seswai sebagai seorang ayah dan ketua keluarga tuk difikir...lagi2 ada anak masalah macam aku plak...waa~ ye...dan saat tu aku beransur pulih wlupon tak sepenuhnya...



~uiskh....nmpak gila sangat ke aku..owh~gila-gila..(sangka baik ngan ayah)~



by : boOjuNk

3 comments:

aishahumairah said...

amu ada mslh pe lak ni??
hmm,hampir bermasalah bce entry amu ni..hihi

pencinta bahasa said...

salam..
semakin umur meningkat, masalah baru yang lebih besar akan datang untuk kita handle..susah kan proses untuk jadi dewasa..nasib baik la masih budak kecik lagi..(:

amu mejie said...

echah : mslh problem..:D hampir bermslh tu normal..xde mlsh atau hampir sklipon itu bermlsh nmnya...:D

chentabhsa : kalo umo menurn pon mslh ttp x mengkat jugak...:D bdk kecik cara mslh bdk kecik...setara pemikiran la kan...eh eh eh ...ngaku dak kecik yerk... kalo zmn p ramlee ank 7 da tu...:D