KiSaH 1001 kiSaH

4:22 PM at 4:22 PM

kelmarin diisytiharkan sebagai hari jalan-jalan cari letih sedunia..dan memang seharian aku berletih-letih berjalan..beronok-ronok aku rasa..semua benda aku terasa nak beli..tapi macam biasa..poket tak setanding angan..dan macam ragam manusia yang mewarnai dunia ni dapat aku rasai...dan aku ada 3 kisah yang menarik bagi aku sepanjang perjalanan kelmarin..yang menguji kesabaran..yang mengusik naluri kebapaan..yang menyesakkan dada..terangkum dalam satu hari yang meletihkan itu....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan ini kisah pertama yang menguji kesabaran aku....bagi sesiapa yang pernah baca kisah "meetunclearab" episod dulu..peristiwa itu berlaku lagi kelmarin tapi situasinya berubah..jiran kedai sebelah plak....awal-awal pagi lagi aku dah diuji kali ni..kasi suhu badan naik jerk..haish~ alkisahnya..si boogies rumate aku beli barang..dan semacam biasa tokei tu menggunakan taktik tarikh luputnya tu untuk cekau duit kami tanpa sedar la kunun...alhamdulillah..berbekalkan pengalaman lalu disilapmatakan oleh tokei kedai dulu..aku semakin berhati-hati...alhamdulillah jugak..masih rezeki kami kelmarin..taktiknya tak berjaya..aku rasa nak je jelir lidah kat tokei tu...wek~ wek~ tak jadi..boooo~ taktik tak jadi...boo~ ..nasib baik tokei tu bahasa melayu dia tak lulus kuasa dua....kalau tak kelmarin memang menyesal la dia hidup di dunia ni..

"Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui... al-baqarah 188

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan kisah kedua ni agak menyentuh naluri kebapan aku..sangat mengusik jiwaraga...alkisahnya...aku jenjalan di sekitar pasar yang agak sesak ngan manusia..aku terserempak dengan seorang makcik kulit hitam yang sedang mendukung bayinya menangis tetiba berdepan dengan aku..rasa hati nak lari jerk waktu tu..takut dituduh mengapa-apakan makcik tu..haish~ baru aku tau...yang makcik tu menangis bila tersedar anaknya yang seorang lagi tercicir..5 minit saje sudah cukup buat dia meraung dengan kehilangan anaknya tu..alhamdulillah..anaknya ditemui semula dalam jarak 2 meter saja dari makcik tu..drama pendek yang sangat menyentuh hati...kasih seorang ibu...berbanding kasih seorang suami...isteri hilang kat pasar malam buat taktau jerk..padan la..shoping tak hengat akhirat sapa suruh..he~..lalu terfikir sejenak dalam hati kecik aku...begitukah keadaan si anak itu nanti sekiranya kehilangan ibunya...hmm~ kasih seorang ibu sudah pon terbukti..kasih seorang anak ..ya..itu belom pasti...

" Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada ibu bapanya" al-Ankabut : 8
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dan akhir kisah yang membuat kredit sabar aku abes...perjalanan balik yang sepatutnya mengambil masa 1 jam setengah terpaksa didarab dua akibat kesesakan yang ntah apa-apa..yang aku sendiri tak pasti..tido bangun...aku masih di jalanraya...tido lagi..dan bangun..kawan sebelah aku dah berleter sebab tak sampai-sampai lagi...tido lagi..aku masih di jalan yang sama...ades~ driver boleh turun lap cermin lagi..memang menyesakkan dada aku betol..nak aku copet tremco dia bawak lari..kemanakah kan ku bawa diri..sabar...dan sabar lagi..akhirnya dapat jugak aku bertemu tilam dan lansung menipiskannya dengan kadar yang segera dan sangat rakus...

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kalian agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kalian." ..Muhammad: 31



~aku masih lagi letih sekarang~



by : aKu

15 comments:

pencinta bahasa said...

humm..unikalima pun unikalima la..
berjalan sakan ya die..kesian, letih..berbaloi tak letihnya??

_ToMaToMeI_ said...

wahaha...baca bronok-ronok tu yang tak tahan...
hhehehe...
bagus-bagus..jangan biarkan anda ditipu oleh pak arab lagi...

chipsey said...

kawan aku ckp..panas2 ni lepak kt umah sdap...yg ko g jln2 watper, mkn tido mkn tido udah...kan senang

Fathiah said...

Alah kesiannya.... takpe laa... pengalaman mu'amalah ngan arab ni..~ dah nak balik msia dah pun kan~

amu mejie said...

penchentabhasa... a r..berbaloi je rasa..susut segram..he~ jauh perjalanan luas poket terbentang..abes duit..he~

tomatomel... hehe~ ngutuk nmpak..yela...kalo seronok sikit jerk..lau seronok bnyak jdlah beronok2 ronok..he~ insyaAllah ler...rezki Allah kasi untuk kami ritu..so tipah x tertipu lagi..he~

chipsey...pns ni la kena kuar..bakar lemak..lau dok umah mkn tido tu bleh merosakkan kilo nmnya..he~

fathiah...kesian jerk? sumbangan pape xde?he~ besa la tu..baik buruk mana2 je kan..

Kelebar Malam said...

dunia sememangnyer penuh dgn ragam dan dugaan.. hanya insan yg mengerti akan tuntutan kehidupan ini yg mampu melaluinyer dgn sepatut perlakuanyer...

Qhazi said...

ermm..kirim salam kat makcik tu yerk..

~qhazi hilang sesuatu jgk~

CikLieYzaOnline said...

apa punya gambaq la yg last tu mejie aiiiiiiii.....den lum sempat nak baca..jd,tgk2 gmbq dulu.heeeeee

Mak Su said...

hari ni maksu nak berjalan dan beronok-seronok blog hopping

anasxz said...

pi mana weh?

lama tak dengaq cerita nih...

weh komen hang ni kalau nak kena boh gmail letih la.

aShiQeiN ariffiN said...

wah2...berjalan sakan kamu ya mijie..jeles ni..
p/s: jgn biarkan diri anda diselubungi penipuan pak arab.kih kih kih..

kirana said...

Cantik! Sungguh cantik citer ko nih! Kirana suspek sama lu... adehhhh, nak jalan2 tapi tak tau nak gi mane!

amu mejie said...

kelebar malam..yeah..sejuta satu ragam..yang kadang menggeramkan..he.

qhazi..makcik tu cakap..kemsalam jerk?..duit2 xde?..kuih2 pon jadi la..kemsalam jerk ke..kata makcik tu lagi..he..qhazi ilang something eh? selawat banyak2 then cari ler..he..

ciklieza...tak baca tapi tengok gambaq jerk?..pastu tanya lak gambaq per..tengok camne ni eh kkngah..kata tengok..he..

maksu.. berhati-hati di jalanraya yang tak berturap..selamat berjalan-jalan yerk maksu..pesanan ini dibawa oleh jabatan kerja raya posa anda..he~

anasxz...ya tuan~ ada ja sini..sibuk sikit jerk..he~ mai la umah..bila lagi nak sembang ngn tuan..ala tuan..baru dia gmail da letih..lom suh masukkn duit ke ape ker..he~

eQien..a r..sakan la jugak..nipis tapak kasut ni..poket pon nipis gak..he~..takde diselubung dah..pasni kalo kena lagi bawak selimut selubung kepala tokei tu..luku laju2...he~

kirana.. chantek?..ensem ler..he~ tu blom taruk maskara lagi..lau tak..lagi chantek tu..he~tak tau jalan ke mana?..yang pasti kirana jangan jalan mengundur k..he~

Qhazi said...

~ha dah jumpe pun,..~

::cik kikiLaLa:: said...

kisah sedih itu~kasih ibu sampai ke syurga..
:)

teruskan tinta anda en.mejie (^_^)