BiLa TuHan Tak DitAkuTi

10:57 AM at 10:57 AM

wabak demi wabak..penyakit demi penyakit wujud sekarang..J.E..chikungunya...SARS...(sindrom pernafasan akut teruk)..selsema burung....ayam selsema........antara penyakit-penyakit yang pernah mengisi ruang-ruang kosong perbincangan ilmiah para doktot..dan yang terbaru ada sekor menatang ni yang taknak jugak mengalah..nak jugak enterframe..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

incik IBAB...ops..mungkin agak buruk bila aku menaip perkataan IBAB ni..tapi tula..yang sampai di koklea aku sekarang ni pon bukan penyakit lain..selsema IBAB..so agak tak munasabah kalau aku memutarkan fakta dengan menaruk istilah selsema khinzir..mcm sopan sangat..berbalik pada citer incik sekor ni...panas hati betol ngan dia ni sekor..dia pon menyibuk nak selsema...taknak kalah..budaya taknak lekeh di mata masyarakat dipraktikkan..haish..dah la aku tak suka beliau.. .mungkin jugak hidungnya yang agak tonyot itu membuatkan beliau diserang selsema....hidung serombong kapal..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

terkadang aku cuba mikir tentang incik tonyot ni yang selesema..camne lah agknya dia ni selsema..idung berairkah?..bersinkah?..dan kalo sume ni berlaku mcm mana dia nak lap idung sendiri..aku terbayang jugak apalah reaksi tokei farmasi kalau incik tonyot ni pegi farmasi itu dan terjadi dialog ni.."bang! panadol soluble satu....selsema ni...soh...seh..tolong bang...."..sampai skrg aku gelak guling-guling bila imagine menda ni suma..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tak dinafikan tanah tumpah darahku jugak adalah tempat tumpah darah makhluk ni yang terbanyak...termenung sendirian lalu memikir..bape banyak sangat cina-cina yang educated skang makan incik IBAB ni..pengeluaran terlalu banyak..permintaan untuk makan sangat sikit..jadi apa fungsi lain incik tonyot ni...jadi tak pelik la sekiranya hari ini kita dengar usus incik tonyot ni dah dibuat pembalut sosej..itu yang aku dan kita tau...ai la tonyot..pelaburan-pelaburan hasil incik tonyot ni ke manakah mengalirnya...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

matematiknya mudah...wabak dan penyakit ni jugak mungkin bala dari Allah SWT di atas ketidaktaatan manusia terhadap syariat dan ketidakpatuhan kita pada larangan Allah SWT dalam segenap aspek kehidupan..insyaAllah akan lebih banyak wabak-wabak baru akan menimpa manusia sekiranya kita maupon pemerintah masih di skala lama dalam bersikap terhadap syariat Allah SWT...



~biawak resdung..monyet gatal hidung..hmm seribu satu kemungkinan~




by :tOkeIayaM

12 comments:

Fathiah said...

ok.. hahahaha the first few paragraph is soooo funny ..

Ochie~(^_^)v~ said...

Salam boodak gummuks>>
aiyak... incik tonyot ka mijie? hohoho.. sungguh melucukan...

erm.. tapi ya la kan mijie.. apa kes la skrg ni.. sgt byk wabak penyakit yg mula menular dlm era ni.. mcm mijie ckp.. cuba nak interframe..
erm.. n stp yg beraku pasti ada sebab n musababnya.. n berbanyak2la peringatkan utk diri sendiri,,..
semoga kita berlindung di bwh naunganNYA.. amin ya Rabb..

CikLieYzaOnline said...

hahahahahaha...
gelak guling2 den baca kisah pasal incik ibab ni...hahahaha.den nk tmbh sikit g...pasni mgkin gak ada virus ruam mengkarung kalo air di sungai dibiarnya keruh....heeeee

amu mejie said...

fatya.. can u speak malay?.. fatya :.. no i cannot..:P.. hancur suda b.i ku..nge~

ochie... wslm. a ar nm saintifik beliau tu..aku nk tulis nm ori dia x gamak..ni pon rasa mcm nk samak kebod je ni.he~..yaps.menda yang agama larang nak jugak wat ni la natijahnya..x kira la ape pon.amin ya Rabb~

ciklieza.. hehehe~ ruam mengkarung..hak2..sapa nk test dulu ruam tu?kkngah?he~..dilarang selsema sekarang..he~

Ochie~(^_^)v~ said...

amu mijie dah samak ker keybod tu??
ker biarkan jer keybod org tu ...
wakakka..
hampes mu mijie

boboiz said...

pasal tu lah agama kita haramkan BABI nie kan..

amu mejie said...

ochie.. he~ bukan samak lg dah..bakar je kebod nie..beli baru..geli mat~

boboi.. kalo xde mudarat islam xlarang la..tp monusia ni dogil. ayam ada, landak ada menda alah tu jugak nk bela, nk mkn..haish~

Ochie~(^_^)v~ said...

ellele.. geli knun..
padahal tgh tonyot2 la tu hidungnya nak mcm c tonyot juga tu.. wakakka..
lalallala... ops.. maaf mijie..
hehhe doakan ochie.. erk..
lagi 2 paper tinggal..
huhu

Kelebar Malam said...

selsema ibab ke..selsema tonyot ke..yg penting kita mesti sentiasa menjaga kesihatan dan kebersihan..semoga negara kita dijauhi dari musibah yg entah apa-apa nya nihhh..

CikLieYzaOnline said...

Kehadapan adikku Mejie yg kukasihi,
ewah...heeeee....

Hmm..
sebenarnya kakngahmu ini dh xtau nk tulis kat mana ucpn khas ni.Nak tulis kat shoutmix,agak terhad den rasa.Jadi,terpaksa la den tulis kat sini..tempat si Mr Ibab jatuh gering.hehehe.

Tujuan den tulis warkah ini ialah untuk mengucapkan selamat tinggal buatmu wahai adikku.walaupun diriku xpernah sesekali mengenalimu di alam realiti,namun namamu akan sentiasa bertakhta dihatiku.Entah mengapa diriku dah dapat rasakan bahawa perhubungan ini bukan sekadar cebisan di alam maya tapi ia adalah satu perhubngn yg terbina atas dasar keikhlasan jauh di sudut hatiku.ewah..mcm drama lak.heeee.

emm..
tkasih kerana sudi mjd adikku tnpa kupinta.makin bertambah lak adik den rasa.ngeee...

maafkan sgla dosaku padamu.mmg kubermaksud untuk mengacaumu selagi boleh kukacau agar dirimu x hangit dan kekal putih cam apek longsi.heee

sbnrnya,
diriku akan pulang ke kampung disebabkn oleh beberapa urusan penting.praktikal dan juga operation.dan diriku jg xpasti sama ada masih ada peluang atau x lepasni utkku "bertemu" dgn adikku ini lgi.

apapun,
kakngah ucapkan semoga adik mejie ni sntiasa bhgia di mana saja dikau berada.teruskan kenakalan anda.jgn lupa den yo.den lupo ekau xpo tapi den xizinkan ekau lupakan den.ingat tu.ni perintah dari kngah.

sekian,

salam sayang..
kakngah maya aka bing lily bling2.heeee.

ct_saggie said...

hehhe
sengal ar kak liza
ni bing mary nk bg ucapan gak
hahhaha
nyibuk jer kan
tp..
sikit jer ucapan
senyum selalu
hehehhe
take care
ingat ku dlm doamu
pecah kaca pecah gelas
sudah baca
harap balas
hahaah
cewah

thanks for the moment for this side

amu mejie said...

ochie.. selamat bercuti sampai lebam.. ingat..di sabah tu banyak menatang yang sesema tu..jd jgn kuar umah selalu..he~

kelebar malam.. apakah itu kelebar? yups..makaseh untuk peringatan..mudahan..ya Rabb

ciklieza.. huhu~~ den xtaw nk mengarang sepanjang tu..cuma den nk ucapkan selamat berjaya di luar sana..dunia realiti sebenar..n mudahan Allah permudahkan segala urusanmu bing lily bling2.....ya Rabb~ papepon cari den dlm c ni..da femes jgn lupo den yo..he~

ct.. sengal?gunalah minyak yuyi cap limau nipis..mengatasi kesengalan anda..he~ n makaseh untuk ucapan ringkas tu..selagi den ado gigi den totap senyum punyo.. selamat berjaya jugak..amin~ pecah kaca pecah gelas..sapa bagi pecah dia kena libas...