aKu meLayu Di kOta Debu....

5:47 AM at 5:47 AM

hidup jauh dr masakan ibu...jauh dr angin laut adlh sstu yg bagi aku sgt menguji kedewasaan..kalo ketika kanak-kanak aku msh lagi boleh wat taktik meraung dan meroyan di tgh malam dan insyaAllah akan disuruh pulang...tp bila pandang pd cermin...lihat wajah tua di dalamnya...bkn masanya lagi untuk taktik semacam itu...sgt keji kalo dilakukan jugak...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
pngalaman bertahun hidop di perantauan sangat amat bermakna...mcm2 yg aku dapat di sini....cuma pengalaman kahwin di perantauan saja yg mak aku belom izinkan lagi...nak jugak rasa besok bgtau kat anak cucu yang ayah melamar mak engkau nun jauh di sana...waa..ditemani debu2 sambil menghulur cincin...waaa...sgt romantik lol utk diangankan...dush! wake up...ngarot~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dibesarkan dlm suasana kekampungan nun jauh di utara tanahair sedikit sebanyak mempengaruhi kehidupan seharian aku...keramahan orang kampung bila bersua muka....tersungging senyum itu perkara biasa...anak aku anak engkau ...anak engkau anak aku sudah lumrah di kampung..cuma bini engkau je bini engkau....tak campor..alhamdulillah~

jadi itu yg terbawa-bawa oleh aku ke sini...aku jugak boleh diistilahkan sebagai peramah tak tentu hala..cuma dua keadaan shja yg aku serius...makan n tido....owh ya~ di sini bukan sahaja aku...tapi ramai lagi rakan-rakan senegara yg dah tentu bukan senegal...tp malaysia tanah tumpahnya darahku..rakyat hidup..la..la..la~ jadi bila bertemu anak-anak melayu yg dah tentu islam kat sini suatu menda yang bagi org lain taktau la...bagi aku teruja wlupun x sampai tahap menjerit2 hsteria....jadi bila berjumpa sllunya tndakbalas untuk meng "say" assalamualaikum ataupon sekadar mngngkat tgn tanda hormat itu ada....

tp syg..kdg-kdg tindakan sebegitu tidak mndapat respon oleh bangsa aku sndri yg seperantauan....cuma yang aku dapat hanyalah muka-muka yang ketat ataupon muka minta penampor ataupon bak kata alex..tamparan pulang balik....bkn aku minta wang yg ada di bank kamu biarpon penah aku pulang ke rumah berbaki 25 sen..bkn aku minta tabik hormat smcm kadet sekolah men dulu..cukup dan cukup sekadar senyuman yg boleh mengubat rindu pada kampung..cukup sekdar lambaian tgn yg menandakan kamu sedar keberadaan aku di sini....kita anak rantau..dan aku.............asal dari kampung~


~senyumlah..sekurang-kurangnya aku ada kamu di sini~



by : anakMuridPaKMaLau

5 comments:

Qhazi said...

hehe jauh dr masakan mak pun,..tetap menten berat bdn kan hehehe~~ngeeee~

pencinta bahasa said...

salam..
sayang bila orang tak dapat menghayati konsep ukhwah..

amu mejie said...

qahazi : jauh dr masakan je yong...tp resepi bwk skali..mana xmenten..:D :P

pchentabhsa: wslm...kdg kita sndri tmsuk amu yg bckp ni juga belom sempurna mnghytinya...sama2 la kita yerk..:)

Qhazi said...

silap ni,...qahazi mn lak ni...huhu ke nk send kat org lain...~ngeee~
ptut la balik aritu sarat dgn rempah..haha

amu mejie said...

qhazi : :P ....resepi turun temurn..smestinya alagapas...feat adabi..sajian di zmn silam..:D