kUn fAyaKUuN

12:13 PM at 12:13 PM

Salam…ketemu lagi…kemarin pas raya aku ada nonton filem seberang karya ustaz Haji Yusuf Mansyur dan Hajah Siti Maemunah yang aku sedut dengan tanpa susah payah dari kawan aku..pak lonk..makaseh pak lonk..…berbeda pendekatannya dari filem-filem kita..berbeda pemikirannya dari penerbit2-penerbit kita yang mementingkan pulangan semata…pengisian tak ada…citer melalut plus karut marut..filem ini mengisahkan seoang suami yang hanya keja jual kaca…aku suka dialog suami dia jual kaca ni..aku try2 gak wat x sma pon.... “kaca cermin bingkai..kacanya kaca” korang bacalah sendiri yerk dialog ni versi indon…sang isteri plak surirumah dan 2 orang anak yang sedang membesar…1 kuarga yang miskin dan pegangan pada Allah sangat kuat..walaupon dorang ni miskin tapi tetap memegang prinsip tangan yang di atas lebih mulia dari yang di bawah…kagum…aku tertarik ngan pembukaannya.mukadimah dari ustaz yusuf mansur tadi....katanya “kalau kita sakit kemana kita datang..ke doctor..kalau kita lapar apa yang kita cari..makanan..Allah kareem..hidup kalau kita punya masalah punya hajat ngak kita datang ke Allah..bearti kita tidak mengenal Allah sebagaimana kita mengenal doctor ketika kita sakit…kita tidak mengenal Allah sebagaimana kita mengenal bengkel untuk mobil kita yang rosak”…nah..asyik deh kata-katanya..jadi indon jap...

berbalik soal filem ni tadi…filem ni mengajar kita tentang bagaimana kekuatan doa..bagaimana kepercayaan pada Allah,Allah takkan sia-siakan pengharapan kita…bagaimana ikhtiar seorang hamba mendapatkan pertolongan Allah lalu Allah bimbing sampai dia dapat pertolongan yang dimaksudkan….antara aspek yg ustaz ni terapkan dalam filem ni..tentang ketaatan seorang isteri…kesungguhan suami menyara kluarga..anak-anak yang simpati nasib kuarga..kejiranan yang prihatin…wat sesapa yang hormone nak kawen dia membuak-buak…melimpah kuar kot idung dah tuh aku syorkan tengok-tengok la filem ni yerk…takde makanan kat umah pon bini taat lagi…camner kisah nabi ngan isteri-isteri baginda…takdak makanan tak pernah merungut..berpuasa lagi..doakan suami..bini skang jangan harap sangat la..kalo tak beli barang kemas sampai bahu ke pape ker yang dia minta tak dapat..dia tak packing baju suami dia antar pagar jiran sebelah besar rahmat la...tak pon muka tapei bunting sulung je seminggu dua..…hihi...gurau jela.he..


Sesamala kita saling berpesan yerk..aku maupon korang .. “jagalah Allah supaya Allah menjaga kita…kalau ingin meminta mintalah pada Allah..kalau ingin memohon, mohonlah hanya dariNya yakni Allah SWT”…..tak ada satu pun manusia yang tak ada masalah...kalo pon dia tak punya masalah pasti dia punya keinginan kan…..jadi…mohonlah hanya pada yang Maha Mengabulkan segala permintaan….

Ok…permisi dulu ya ibu-ibu…bapak-bapak.sampai ketemu lagi di lain waktu deh…wassalam…


-Allah mengabulkan doa dalam 1 helaan nafas manusia yang caranya dia luar jangkauan kita….KuNFayAKun-….


By : kAnG sONo



2 comments:

Abah Mui'zz said...

Nampak macam menarik je cerita tu. Kat mana la ya abah boleh download movie tu? Salam perkenalan dari abah.

amu mejie said...

salam perkenalan kembali bah...mm kt mn nk donlod tu saya x taw la bah..sbb try donlod d pon lembab thp gaban sbb citer lama katanya...slmt menonton ye bah...