nEneK tUa, dUniA dan dOt...Dot.

6:43 PM at 6:43 PM

"dunia ibarat perempuan tua yang berhias"...terfikir aku sejenak lalu muncul di skrin imaginasi aku paparan seorang nenek tua yang bongkok yang tidak punya gigi walau sebatang yang sedang mengenakan kebaya ramping bak saloma dan secalit lipstik merah liplap bak delima ditambah eye shadow mix bedak asas yang tak berapa melekat di muka akibat kedut yang tak dapat diseterika lagi....fuh!..muntah.....tapi....itulah hakikat dunia...dunia yang kita terpesona dan terpedaya dengan keindahannya yang plastik. dan hari ini manusia berpusu-pusu mengejar keindahan dan kemewahan dunia yang pada hakikatnya hanya palsu sehingga lupa berhias untuk mati..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"anak mangsa nafsu serakah bapak yang tampak sehat di luar rupanya mental"..."isteri curang dengan kekasih lama sek ren"...budak 13 tahun ketagih arak dengan alasan bapak tak marah"...lali..mangli ngan tajuk-tajuk sedemikian rupa yang saban hari boleh kita tatap di dada-dada akhbar..ia berpunca dari manusia yang terpedaya dengan keseronokan dunia...yang mementingkan diri dengan persiapan-persiapan material hingga mengenepikan pendidikan rohani..lalu terjadilah gejala keruntuhan moral..ehem..ehem(sabar yang berhormat kubang pasu)..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

wanita yang bakal seorang ibu bagi manusia hari ini hanya tau bagi masa pada bakal suami mengumpul duit yang berbelas ribu (diulangi..berbelas ribu) demi melihat satu perkahwinan yang bersifat material yang bakal dikenang sebagai majlis terhebat dan disebut-sebut makcik rokiah ujung kampung dari memberi ruang dan memaksa bakal suaminya untuk belajar bagaimana menjadi seorang suami yang baik sebagaimana acuan islam dan menghayati peranan sebagai seorang bapak kelak..dan seorang laki plak lebih mementingkan berapa tebal bedak nyonya seorang pompuan tu untuk dijadikan bakal isteri tanpa memikirkan berapa ketebalan imannya untuk jadi seorang ibu bagi anak-anaknya..dunia owh dunia...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tinjau kembali ..manusia-manusia yang menghiasi dada akhbar, yang mengisi dunia dan jugak kita sekarang asal permulaanya terhasil dan diproses dari setitis sperma dan jugak seketul ovum....jadi...wahai perempuan..pilihlah benih yang berkualiti dari segi agamanya untuk dijadikan suami...dan laki...pilihlah rahim yang terbaik untuk menghasilkan produk manusia yang bakal menghiasi muka bumi ni setelah ketiadaan kita kelak..produk yang bukan saja berkualiti di dunia bahkan akhiratnya...kerana acuan bahulu takkan sesekali menghasilkan almond london...nge~


~dunia kejar akhirat dikendong~


by : dOoNia

8 comments:

p.u.j.a.a.n.s.e.7.e.n™ said...

Salam sahabat2...
dlm fatrah nak exam nie, aku byk d'timpa keinsafan.. alangkah malangnya kjahilan yg tlh b'lalu..
inilah hakikat dunia.....

ct_saggie said...

erm...
umpama mutiara..
mutiara yang sudah tiada harga dek kerana kesan calar diluarnya..
bahkan...masih lagi berharga...
tiap manusia pasti ada kesilapan..
kesilapan itulah pedoman dalam hidupnya..
sehingga hari tua...
menyesal dahulu pendapatan...
menyesal kemudian
tidak berguna..
tak begitu cek mijie....
hehehhe
pak mijie lah sedap...
tak pun bang mijie..
hahahha
da...
slm

amu mejie said...

pojaans.. besa la tu..lam fatrah nk imtehan ni mcm2 hal jd..papepon mudahan Allah permudahkanlah urusan bro..downia sumaa tu..he~

makyam.. wahh,puitis dia..ceq setuju ja makyam ckp tu..he~ pak mejie ea?kaPak ade la..he...pggil bg mj cair kebod ni..dilarang sm skli..he~

Ochie~(^_^)v~ said...

salam mijie>>
ermm.. hidup kekadang x seindah yg kita harapakan incik mijie.
walaupun kekadang kita mehgrpkan seorg bkl suami yg soleh.. tp bila cermin diri sendiri...
layakkah seorg pmpuan memiliki lelaki yg sedemikian rupa?

"seorg lelaki yg baik selayaknya memiliki wanita yg baik"
tapi..
aku percaya pd takdirNYA..
ketentuan Qada n Qadarnya..
:) setiap musabab yg berlaku dlm stp kejadian makhlukNYa..

amu mejie said...

ochie.. huhu~ paham apa yang nak dimaksudkan di situ..kalo la seseorang itu membacanya..owh..huhu~percayalah chie..xdak satu menda Allah jadikan tanpa hikmah..hatta org gila tu sendiri dijadikan bersebab k..yang pasti sebelum kita dapat menikmati keindahan pelangi tu mesti didahului dengan petir dan hujan..so..tabah~..(eh aku ke yg tulis ni)hoho

Ochie~(^_^)v~ said...

aku x tujukan ayat tu utk sapa2..
aku tau hidup ini penuh dengan Ujian.. sebab dia buatkan hati jd Kental..aku hny hidup dgn mengabdikan diri pdNYA..

hoho.. mcm ayat sentimental plak.. ngeehh..

CikLieYzaOnline said...

acuan bahulu xkan sesekali melahirkan kueh sedap spt almond london...em,yummy!!!

bahulu dan almond lebih kurang bentuknya namun 'kesedapannya' terletak kpd si lidah perasanya .hanya lidah yg bisa menntukannya.heeeee (po bondo la yg den merepek ni.haha)

Qhazi said...

sume berpujangge hehe