taNpamu....aKu BuKan SiaPa-siApa

7:32 PM at 7:32 PM

saban tahun kita di malaysia menyambut satu hari bagi memperingati jasa-jasa dan jerih payah seorang manusia yang bernama guru, cikgu..hari yang dinamakan "hari guru"....dan terlebih utamalah kepada guru kita yang paling mulia dan banyak berjasa..Saidina Muhammad SAW..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

teringat aku satu kisah cikgu aku di sekolah yang anti sangat bila ada sajak-sajak yang mengumpamakan guru ni ibarat lilin....

aku : "napa cikgu tak suka diumpamakan dengan lilin?

cikgu : " murah!! satu 2 posen jerk lilin kecik tu..plak tu last-last terbakar hangus cair camtu jerk..wat la perumpaan lain ker"

aku : "ngeee~....

lebih kurang la dialognya yang terjadi...cikgu ni sempoi cikit orangnya..tapi kalo dia rotan peratus nak dapat buasir tu tersangatlah tinggi...dia jugak merupakan cikgu sejarah aku masa tingkatan 1 2 dan warden yang paling digeruni....pernah aku tertido masa study dan dia amik kopiah jiran sebelah aku letak atas kepala dan "paaaaap!!" camtulah bunyinya bila dia tepuk kepala aku...aku terpinga-pinga dan sume heroin-heroin asrama tengok jerk hero bangun terkejut sambil terkebil-kebil mengantuk...potong tol..he~


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

walaupon itu satu kenangan pahit satu masa dulu tapi tersangatlah manis bila dikenang semula...dan terima kasih cikgu untuk tamparan seorang lelaki dewasa ke atas kanak-kanak macam aku...tak best plak rasa sekarang bila tido takde orang tampar...(untuk rumate aku..dilarang baca entry ni)....tapi sayang..hari ini pekerjaan sebagai seorang guru dah tak seindah dulu...menjadi seorang guru sudah merupakan satu kerja berisiko..cubit cikit naik mahkamah..tampar cikit ayah datang sekolah lagak orang tarik kereta je rupanya...eh kalo tak boleh sentuh amik jaga sendiri la!! ops...emosi lak..yela aku kena dulu ayah taknak datang sekolah..tu yang geram tu...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hari ini....seorang pemimpin..seorang jutawan..ustaz..kerani..pegawai bank...tukang kebun hatta cikgu sendiri...dan semua manusia yang bekerjaya dan tak bekerja sekalipon tak mampu hidup dan berdiri seperti sekarang tanpa mengenal perkataan "guru" ni....terima kasih guru...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan sempena hari guru ni...bagi aku yang pernah bergelar seorang pelajar walaupon tak berapa terpelajar sangat ingin mengucapkan SELAMAT HARI GURU buat semua cikgu-cikgu sejak mula aku tadika...sek rendah..sek men...cikgu memandu...ipt dan sekolah aku sekarang ..sama ada yang pernah merotan aku laju-laju sampai lebam, cubit ikut poket seluar tepi, yang pernah repot pengetua sebab kami tak buat kerja sekolah, yang rendam aku dalam kolah mandi asrama, yang pernah suruh aku bersila ala-ala kenduri tahlil depan pintu kelas...terima kasih untuk semua itu..tanpa kamu siapalah aku sekarang..blog ni jugak takkan wujud tanpamu cikgu..terima kasih untuk kesekelian kalinya...

..aku dedikasikan sajak ini untuk cikgu aku yang anti lilin dan semua guru di malaysia..

..GURUku..
....kau ibarat kereta BMW...
..nak beli mahal..dipandu laju..
..sekian dariku..

kalo aku wat sajak ni dulu rasanya tak yah la susah hafal teruk-teruk..mesti markah penuh punya..


~CIKGU..aku sayang kalian~




by :muRidmuYangBaiKiTu

17 comments:

pencinta bahasa said...

salam..
SELAMAT HARI GURU buat semua yang bergelar guru..

p/s:lagu tu tajuk dia Ghuraba..dan saya 'enti' bukan 'enta'..peace!!xD

pencinta bahasa said...

takpe..memang ana x pernah mention pun..sajeje bg misteri sikit..huhu..xp..tapi kalau baca entry sebelum ni ada 'hint' sikit..xD
lagu tu memang menggamit kalbu..nk lagi 'feel', ni ada dgn maksud dia skali..
http://www.youtube.com/watch?v=TjzxYdbiLk4

_ToMaToMeI_ said...

aku tau...aku tau shiapa cikgu itu..
mau aku mention nama cikgu itu mizi..
tak perlu rasanya kan...satu mahsuri kenai shiapa cikgu itu...

Majidah pun sudah begelar cikgu mizi..
bangga betul aku kawan-kawan semua sudah berjaya..
dia jadi cikgu di Sekolah Men. Keb. Mahsuri..
Skolah kita blajaq sama2 tu.he (^_~)

Shiapa lagi ya...sowang laghi..
Hasnah pun dah jadi cikgu..
kat skolah Kedawang..bekas awek ang gak kan mizi..hehe~~
Gossip yang pernah aku dengar tentang kamu...

Fathiah said...

:) , suka post ni .

aishahumairah said...

hehe..amu yg best=)

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

sajak kamu boleh dapat anugerah sastera. tahniah!!!

amu mejie said...

penchentabhsa.. wslm.. selamat hari murid jugak..he~ makaseh utk pkngsian lagu tu..kunta kente..nge~

tomatomel.. hehe~ sapa x kenal cikgu tu elok bakar sijil sekolah la citernya..he~..oo maginboo da jd cikgu eh ..xtau lak den.. skolah kita belajaq sama-sama? mn der..ang ja belajaq..aku x g skolah..he~ oitsss...majalah mana ang baca ni ckp hasnah janda ku..mandai jerk..he~ kami kwn sekampung je (cam jwpn artis lak) tp betol la..=P

fathiah.. suka eh?sengget je satu..penghantaran ke rumah..he~ makaseh~

echahmairah.. chah yang bes, tu jd bes kan...he~ kalo bes bak sengget..he~ tenkiu chah(^_~)

hazerin.. baru jerk dpt ni anugerah sasautera..he~

_ToMaToMeI_ said...

hehe...majalah mingguan lelaki yang ang jadi pengarang tu la...errmmm..
cam na leh tak tau ni...he~~

ang tak pi skolah pun leh sampai mesir ni...mmg aku jeles nih...

Mrs Udin said...

kredit to : cikgu2 kami...walaupun dirimu hilang dimamah usia....setiap didikanmu lah yg menjadikan aku seorang manusia seperti hari ini...

CikLieYzaOnline said...

hahahahahahaha...
adik den dh ada janda ka..
hahahahahaha...
den xtau pun..
hahahahaha.....

amu mejie said...

tomatomel.. he~ ang baca mingguan kanak-kanak kot..ang leh join krew terjah abang nas nie..he~ mn de ila...rejki minallah tu..kesimpulannya..jgn pegi
skolah..he~

mrs udin.. yaps~ makaseh jugak ank murid mrs udin..ingat gak kt cikgu..he~ kedit topup tuk bg jijie xde ker? nge~

ciklieza.. haha~ dengar la tomatomel tu gosip..den lum pegang status duda lagi k.. dan budak tu pon bukan janda berhias..hehe~

CikLieYzaOnline said...

hahahahaha..
xmau ngaku...
hahahahahaha....
adehla...sakit pinggang den golak kek ekau mejie oiii...

Mak Su said...

teringat masa kena piat dengan cikgu matematik sbb tak hafal sifir :)

tq sbb sudi folo ceritakosong

amu mejie said...

ciklieza.. hehehe~ den x tau nk ngaku ape.. betol la.. den msh suci dr ikatan perkahwinan..he~ teruk ekau gelak eh kkngah..efek pinggang tu..he~ baik..kang terseliuh pinggang tu...he~

maksu.. makaseh juga sudi menitip komen di sini.. nasib baik xkena piat x hafal nama cikgu sifir tu kan..he~

Qhazi said...

merase gak la jadi guru dulu,.
juz guru gnti,..huhu tapi itu bkn jiwaku..nasib tak meninggal murid2 ku kene sekeh hehe..
slmt hari guru buat smua guru yang pnh ajo qhazi dlu,..
kite sume guru...

HaNiSaH MoHaMaD ALi said...

erm..teringat waktu sekolah dulu kena cubit perut sbb xingat skrip nk blakon depan kelas...sakit sih...pastu kna cubit lagi sbb bergaduh dlm kelas...geng musuh dan geng sendiri memang sakit kena pulaih perut kt padang plak tu....

amu mejie said...

qhazi.. guru eh dulu qhazi? ngajar sukan kayak eh? ..he~ wohoo..garang ke cik qhazi nie? nak daftar la jd ank murid..tgk sapa mnggal..he~

hanisah.. rsnya elok gak kalo pelakon skang dicubit cmtu kan..he~ besa la pompuan.. geng2 ahli tingkap mesti ada punya..he~ cm skolah dulu gak la..kalo join puak ni..jgn harap la puak sebelah nk kasi pinjam buku nk copy..he~