BiLa TuHan Tak DitAkuTi

10:57 AM at 10:57 AM

wabak demi wabak..penyakit demi penyakit wujud sekarang..J.E..chikungunya...SARS...(sindrom pernafasan akut teruk)..selsema burung....ayam selsema........antara penyakit-penyakit yang pernah mengisi ruang-ruang kosong perbincangan ilmiah para doktot..dan yang terbaru ada sekor menatang ni yang taknak jugak mengalah..nak jugak enterframe..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

incik IBAB...ops..mungkin agak buruk bila aku menaip perkataan IBAB ni..tapi tula..yang sampai di koklea aku sekarang ni pon bukan penyakit lain..selsema IBAB..so agak tak munasabah kalau aku memutarkan fakta dengan menaruk istilah selsema khinzir..mcm sopan sangat..berbalik pada citer incik sekor ni...panas hati betol ngan dia ni sekor..dia pon menyibuk nak selsema...taknak kalah..budaya taknak lekeh di mata masyarakat dipraktikkan..haish..dah la aku tak suka beliau.. .mungkin jugak hidungnya yang agak tonyot itu membuatkan beliau diserang selsema....hidung serombong kapal..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

terkadang aku cuba mikir tentang incik tonyot ni yang selesema..camne lah agknya dia ni selsema..idung berairkah?..bersinkah?..dan kalo sume ni berlaku mcm mana dia nak lap idung sendiri..aku terbayang jugak apalah reaksi tokei farmasi kalau incik tonyot ni pegi farmasi itu dan terjadi dialog ni.."bang! panadol soluble satu....selsema ni...soh...seh..tolong bang...."..sampai skrg aku gelak guling-guling bila imagine menda ni suma..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tak dinafikan tanah tumpah darahku jugak adalah tempat tumpah darah makhluk ni yang terbanyak...termenung sendirian lalu memikir..bape banyak sangat cina-cina yang educated skang makan incik IBAB ni..pengeluaran terlalu banyak..permintaan untuk makan sangat sikit..jadi apa fungsi lain incik tonyot ni...jadi tak pelik la sekiranya hari ini kita dengar usus incik tonyot ni dah dibuat pembalut sosej..itu yang aku dan kita tau...ai la tonyot..pelaburan-pelaburan hasil incik tonyot ni ke manakah mengalirnya...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

matematiknya mudah...wabak dan penyakit ni jugak mungkin bala dari Allah SWT di atas ketidaktaatan manusia terhadap syariat dan ketidakpatuhan kita pada larangan Allah SWT dalam segenap aspek kehidupan..insyaAllah akan lebih banyak wabak-wabak baru akan menimpa manusia sekiranya kita maupon pemerintah masih di skala lama dalam bersikap terhadap syariat Allah SWT...



~biawak resdung..monyet gatal hidung..hmm seribu satu kemungkinan~




by :tOkeIayaM

nEneK tUa, dUniA dan dOt...Dot.

6:43 PM at 6:43 PM

"dunia ibarat perempuan tua yang berhias"...terfikir aku sejenak lalu muncul di skrin imaginasi aku paparan seorang nenek tua yang bongkok yang tidak punya gigi walau sebatang yang sedang mengenakan kebaya ramping bak saloma dan secalit lipstik merah liplap bak delima ditambah eye shadow mix bedak asas yang tak berapa melekat di muka akibat kedut yang tak dapat diseterika lagi....fuh!..muntah.....tapi....itulah hakikat dunia...dunia yang kita terpesona dan terpedaya dengan keindahannya yang plastik. dan hari ini manusia berpusu-pusu mengejar keindahan dan kemewahan dunia yang pada hakikatnya hanya palsu sehingga lupa berhias untuk mati..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"anak mangsa nafsu serakah bapak yang tampak sehat di luar rupanya mental"..."isteri curang dengan kekasih lama sek ren"...budak 13 tahun ketagih arak dengan alasan bapak tak marah"...lali..mangli ngan tajuk-tajuk sedemikian rupa yang saban hari boleh kita tatap di dada-dada akhbar..ia berpunca dari manusia yang terpedaya dengan keseronokan dunia...yang mementingkan diri dengan persiapan-persiapan material hingga mengenepikan pendidikan rohani..lalu terjadilah gejala keruntuhan moral..ehem..ehem(sabar yang berhormat kubang pasu)..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

wanita yang bakal seorang ibu bagi manusia hari ini hanya tau bagi masa pada bakal suami mengumpul duit yang berbelas ribu (diulangi..berbelas ribu) demi melihat satu perkahwinan yang bersifat material yang bakal dikenang sebagai majlis terhebat dan disebut-sebut makcik rokiah ujung kampung dari memberi ruang dan memaksa bakal suaminya untuk belajar bagaimana menjadi seorang suami yang baik sebagaimana acuan islam dan menghayati peranan sebagai seorang bapak kelak..dan seorang laki plak lebih mementingkan berapa tebal bedak nyonya seorang pompuan tu untuk dijadikan bakal isteri tanpa memikirkan berapa ketebalan imannya untuk jadi seorang ibu bagi anak-anaknya..dunia owh dunia...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tinjau kembali ..manusia-manusia yang menghiasi dada akhbar, yang mengisi dunia dan jugak kita sekarang asal permulaanya terhasil dan diproses dari setitis sperma dan jugak seketul ovum....jadi...wahai perempuan..pilihlah benih yang berkualiti dari segi agamanya untuk dijadikan suami...dan laki...pilihlah rahim yang terbaik untuk menghasilkan produk manusia yang bakal menghiasi muka bumi ni setelah ketiadaan kita kelak..produk yang bukan saja berkualiti di dunia bahkan akhiratnya...kerana acuan bahulu takkan sesekali menghasilkan almond london...nge~


~dunia kejar akhirat dikendong~


by : dOoNia

tRaGedi kg.taLang

5:05 AM at 5:05 AM

situasi : (bunkface) balai raya kg talang
jam : lepas isyak
acara : penyampaian award peringkat kampung

"ehem....terima kasih..terima kasih..beryukur kerana usaha saya selama ini dihargai oleh pihak media..terima kasih jugak kepada makcik esah yang menaja pakaian saya malam ini..pihak astro'ot yang sudi sponsor kereta potong ni..dan tersangat-sangat terima kasih untuk si kachiepo yang kasi award ni dah lama tp gi amik sebab bz shooting...dan jugak tuk farhahzaidah dan jugak si echah humairah....terima kasih sekali lagi...


penonton : "boooooooooo.....booo..boooo...(sambil baling kerusi, selipar dan lain-lain barang tak berharga).. turun la wei!"....wawa~~



~sapa lagi eh bagi kat aku?terima kasih~


by : 'Ot

iNdaHnya MaSa Lalu...

9:30 AM at 9:30 AM



budak dulu : kayuh beskal bengkak kaki nak gi skolah tapi keputusannya bengkak mata mak nangis kesyukuran..

budak sekarang : takde motor, takde keta bengkak tangan tumbuk dinding tanda protes..kesudahannya mak bengkak je tengok result kita

budak dulu : busuk-busuk pun jiran datang ngadu ngan mak kes anak wheelie beskal

budak sekarang : masuk paper "sorang mat rempit brumur 13 taun maut langgar jiran yang ngadu tu

budak dulu : main pondok-pondok jerk

budak sekarang : up sikit..main hotel-hotel..last kena tangkap khalwat

budak dulu : menangis mak tak kasi tengok wayang kulit sri asun

budak sekarang : nangis tengok qhaud (benar) terkeluar minggu ke 7


budak dulu : cuba la balik ngadu cikgu lempang kat sekolah kalo nak rasa smackdown dengan bapak dia plak

budak sekarang : bapak dia yang pegi wat kes sebab dengan lempangan cikgu yang beranggaran 5 km sejam telah mengurangkan beberapa peratus pendengaran anak beliau..walhal anak dia tu yang dah memang pekak..tu yg cikgu tampor

budak dulu : mak hantar pulut kuning kat umah ustazah tanda syukur anak khatam al quran

budak sekarang : rembat pulut kuning mak dia pegi hantar kat busut ngan kubur minta nombor toto..

budak dulu : "yam!..setuju tak ni orang datang minang?..yam sambil mm arr mm arr gigit langsir yang tak basuh setahun tu mm aarr mm arr ...ahh malu..

budak sekarang : mak plak yang malu nak tanya kat anak sebab tengok gelojoh semacam jer

budak dulu : main caplong, nangis-nangis balik umah bintik-bintik badan..balik baju kotor..

budak sekarang : mak yang nangis pegi balai kes anak main pistol g rompak kedai emas POH KONG

tapi....

budak dulu: sekarang diorang dah tua pon

budak sekarang : kita-kita la

dan...

budak dulu : didiklah, bimbinglah kami

budak sekarang : dengarlah cakap orang-orang dulu kerana tiada sekarang tanpa yang terdahulu



~aku : budak dulu yang hidup lagi sekarang~




by : beBoOdaK

aKu & sEkoLah itU

12:03 AM at 12:03 AM

pejam celik pejam celik(pejam susah celik tu normal la) sekejap je masa berlalu.....tup2 da nak exam nieh..banyak kengkawan kat luar tu yg tengah mengalami macam-macam sindrom dekat musim exam ni..ada yang senak perut la..padahal sebelum ni kat setaun tak sakit..exam punya pasal sakit la plak..gunakanlah pil chi kit teck oun (ditaja oleh apek mualaf)..ade jugak terkehel lutut time-time camni...tu la..besor-besor baru nak nakal...bla...bla..bla.....jgn maraa ar...ngee~~...tapi xpela..ku doakan sembuh la adanya..ni aku tinggalkan beberapa azimat penting a.k.a kata-kata semangat aku untuk korang yang bakal nak exam tak lama lagi nie....mudahan bersemangat yerk...

gagal sekali bukan bermakna tak gagal lagi


tak cuba tak gagal



berbeca-beca dahulu,tido-tido di kaki lima
baca-baca dahulu, pasni tido tak bangun pon takpa

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ade plak ada yang dah nk grad pasni....dan meninggalkan kampus dengan seribu kenangan masing-masing kan...ada yang tak sabar nak tinggalkan dewan kuliah tu dan ada yang sayu jerk nak tinggalkan sebab masa ngaji ritu banyak main..rasa tak cukup ilmu..tu yang sibuk nak blajar lagi tuh..(cam kata kat diri sendiri jerk ni)...dan korang-korang bakal masuk ke bidang pekerjaan plak pasni..jd aku tinggalkan satu jerk pesanan yang tersangatlah penting tuk korang bila dah kerja nanti....
no akaun HSBC aku (msg la sapa yg nak eh)



~papepon bitaufik wannajah..ya Rabb~







by : ibNusAbIL

JiWa keLaJuan

12:13 AM at 12:13 AM

sebelum peperiksaan yg sebenar tiba x lama lagi..
kakngah dah dera aku ngan soklan-soklan bocor pra exam tuk dijawab
so...aku harap markah penuh la dari kakngah
kalo xde jugak markah penuh tu mmg dengki la kakngah ni
..he....he..


1- Postkan gambar kenderaan yang anda pernah pandu.

haa...ni kenderaan yg penah aku bawak dulu..aku namakannya "super kelajuan tak sangga"
hehe...kenapa kenderaan ni?
-mudah didapati di kebun2 berhampiran
-xyah road tax
-rini pakai esok buang (kaya gila)
-guna minyak angin cap gamat jerk sebab pas pandu compom becalar betis-betis
-anda bebas mendrift di halaman umah tanpa ragu-ragu dibelasah ketua kampung yang bengang sejak dua menjak ni dengan keta beliau yang wat hal.

2- Nyatakan berapa laju anda pernah bawak dengan kenderaan tersebut.

"ramai orang kata dia laju..skarang ni x wat pa la..dok umah ja" petikan iklan kemalangan masa aku sek men dulu...
menunjukkan di sini lajunya aku bawak sampai mak nak rembat ngan rotan pon x sempat la..
menjarakkan diri dengan mak yang memandu mengunakan rotan adalah kelajuan tahap maksimum yang patut dibanggakan
-nama pon "super kelajuan tak sangga"

3- Nyatakan sebab anda memandu selaju itu.

sebabnya aku tak mampu untuk lebih laju dari itu memandangkan "enjin" aku saje pon dah 8 kali kenderaan ni
"biar slow asal perlahan"
berbekalkan moto hidup ini jadi cukuplah sebagai dalil kenapa aku hanya mampu selaju tu
p/s : pakailah tali pinggang levi's di hadapan dan ingatlah orang tersayang
pandu cermat duit selamat
(pesanan ini ditaja oleh kedai alatganti ah Leong)


4- Nyatakan sama ada anda pernah di saman atau tidak.

kalo pokcik polis tu nak saman jugak ada 3 sebab jerk:-
-baru diberitau bos dia 2 minit yg lepas yang beliau lulus latihan
-buang tebiat sebelum pencen
-kecewa dengan masa lalu kerana dibesarkan di bandar yang tak ada upih

5- Tag lagi kawan-kawan lain.

wat kengkawan yang pernah menunggang walau hanya sekadar basikal bertayar 4 adik anda amik ler pakat-pakat jawab



~OK ke tak U ni?...saya : tak! OKU~




by : OopiH

BoSan itu mEmBuNuHKu

1:34 AM at 1:34 AM

ku pandang kiri ada makhluk tido...ku pandang kanan serpihan makhluk lain sedang mengadap laptopnya..ku pandang cermin ada makhluk besor yang sedang bosan di dalamnya...lalu ku buntu..ku pandang lagi ke luar balkoni..deretan biri-biri beratur semacam nak g sekolah sambil dipandu pengembalanya....nak ku join beratur ku bukan biri-biri...lalu ku buntu lagi...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ku cuba mengisi masa kosong ini dengan mendobi baju-bajuku yang hari-hari menjerit "basuhlah kami basuhlah kami".....ya..ku basuh..sidai...dan mud boring kembali lagi...ku buntu kuasa 2...semacam berkawad aku dalam umah yang ala tak berpenghuni pagi-pagi ni ke dapur...ke ruang tamu dengan harapan pling!!..ada nasi ayam atas meja....namun...hampa....ku boring lagi untuk kesekelian kalinya....saat ini ku rasakan perlunya aku seorang pendamping hidup yang bernama isteri....wah!...ni kalau ayahku baca mau jurus pelempang gaban membelah awan peringkat ke 8 hinggap di rahangku ni...lalu ku berenti berangan lagi...nah!..bosan itu datang lagi.....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sabtu.....atau mungkin jugak hari-hari lain...ku tetap boring..nak ku hantuk di dinding untuk hilangkan bosan...sakit...nak ku main itik kuning dalam bilik air sambil menyanyi riang rasanya umur dah paras bapak budak...nak ku jerit dalam umah bimbang kasut bermacam-macam size dalam umah aku melayang di bibirku...sesekali macam nak lari umah..tp berkat kesedaran diri ku tau ke mana aja dapat ku lari dengan duit tak sampai 50 hengget dalam poket..kalo lari pon ke mana ku nak melangkah....akhirnya ku masih di sini...umah kesepian..yang ada hanya dengkuran....owh tidak....aku bosan lagi...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

lalu...aku cuba meluahkan kebosananku ini dengan artikel yg bertemakan kebosanan supaya ...kamu tahu betapa bosannya aku kala ini.....



~aku bosan dengan bosan~



by : bOoDaKBoOsaN

JeRiTan BatiNku

4:32 AM at 4:32 AM

tiada yang menyakitkan bagi seorang lelaki selepas putus chenta melainkan sakit gigi...tapi seandainya sakit gigi yang diiringi putus chenta memang aku tak dapat bayangkan.....memang nahas doktor yang cabut gigi beliau.. dan aku rasa peratus gigi doktor nak tercabut lebih tinggi dari gigi pesakit..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan alhamdulillah aku diuji dengan sakit gigi sj tanpa pakej putus kasih ni...terasa betapa kerdilnya seorang hamba bila ditarik sedikit nikmat dari jutaan nikmat kurniaan Allah S.W.T..nikmat gagal mengunyah dengan baik bagi aku adalah dugaan yang agak besar dan berat untuk ditanggung....nak dikunyah sakit, nak ditelan takut tak hadam....serba tak kena jadinya...seandainya aku diberi peluang antara kawen muda dan sembuhkan gigi waktu ni nescaya tanpa was-wasnya aku memilih untuk merawat gigi...pastu baru kawen..sebabnya kalo gigi sakit susah nak makan beradab..cewah!....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sindrom gigi bongsu tumbuh tua-tua ni jugak wat aku tak keruan...nak dicabut takut..nak biar sakit..bak kata pepatah melayu..ditelan mati tokwan diluah mati nenek..bukan taknak ke klinik..cuma sebelum-sebelum ni aku sering dimomokkan dengan macam-macam cerita seram doc gigi arab..aku dapat bayangkan spanar hidup, skrewdriver ada dalam mulut aku..dan aku wat keputusan takkan berurusan apa-apa dengan doc sini hatta sebagai kwn skalipun...rela aku suruh kawan-kawan tampar laju-laju dari ngadap doc sini...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan saat ini aku masih lagi terasa denyutan naik ke telinga lalu menapak di kepala akibat sakit gigi...dan sebelum keybod kawan aku ni ku geget rakus biarlah ku mengundur diri....



~gusi punya sakit, gigi dapat nama~





by : dr.GraHam