JuLa JuLi BiNtaNg 3 sUku

3:36 AM at 3:36 AM



zodiak, taurus, gemini dan segala jenis tahi bintang yang menjadi simbol kengkorang.. dan untuk kengkorang yang minat sangat dengan ramalan bintang ni....apa kata sesama terjah apa kata tuan blog ni tentang ramalan bintang anda..


klik bawah ni




pssst : chipsey...sari 5 kupang ni...he~




by : keNgkaWan

eX-JeM

4:42 AM at 4:42 AM


exam : bab pembunuhan

keadaan diri : sangat mengerikan dan menakutkan rumate

pengajaran : jangan baca pelbagai nota dan berkemeja seterika ke dewan exam tidak membantu anda berfikir

pesanan : jangan membaca di atas katil sambil membuka kipas di musim panas..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


exam : tersirat tersurat, datang menghilangkan yang terkemudian, pegangan dan ikutan, kesepakatan

keadaan diri : berselirat, berbirat dan sukar difahami

pengajaran : mana ada orang menyesal dahulu..semua kemudian..

pesanan : la tahzan..innallaha ma'ana

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


exam : bank boom bank

keadaan diri : sangat kaya dan berinsuran..wiwi~

pengajaran : jangan borak ngan si paklong sebelum exam...dan jangan dengar amu gadd gurau...he~

dialog sebelum exam yang wat aku senyum sambil jawab tadi :-

aku : long...camne bank nak kira untung dia tu?

longygngokngek : ooo....camni..bank tutup pukul 6..dia kira untung kul 7..dia bayar kat kita pukul 8..

aku : hahahaha ngokngek..(doc terang susah2, senang je dia wat teori)he~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dialog kedua :- di stesen burger selepas meroundkan diri bagi melepaskan tekanan peksa..

datang seorang lelaki dari seberang jalan dan kawan amu gadd bertanya :

kwn amu gadd : wei sapa nama dia? (setelah dialih bahasa)

amu gadd : abu lahab!..

aku : haha~~(nak jer aku tampar amu tu ngan beger)

pesanan : jangan kawan ngan dorang ni..hehe~ ades...


exam : kalamullah

keadaan diri : ____________

pengajaran : banyak

pesanan : sepatah kata nabil.. lu pikir la sendiri..




~G.A.M.E O.V.E.R~



by : buboi

al KiSaH MaKa teRseButLah kiSaH 1 maWaR

4:18 AM at 4:18 AM


nama saya mejie..saya tinggal di sebuah pulau yang agak kepulauan..umur saya separa abad.saya masih bersekolah di sebuah sekolah yang dipanggil sekolah..sekolah saya besar, sebab kalo sekolah saya kecil susah untuk menampung saya yang besar ini...saya belajar di dalam kelas satu mawar..hari-hari saya sekolah..cikgu ramli sudah tido, mari kita main (ini tak de kaitan k)

dan seperti biasa bagi setiap sekolah itu akan ada peperiksaan (owh peperiksaan..kata remy lagi dalam gila-gila remaja)..kebanyakkan kawan-kawan saya sudah pon cuti sekolah kecuali yang bersekolah di sekolah memandu.. tetapi saya belom lagi mula peperiksaan inikan lagi nak bercuti..pasni saya plak cuti sampai lebam..yeah~

sebelum menjelang peperiksaan yang tak brapa lama lagi..seeloknya saya perlu membebaskan diri dari segala dosa terhadap Allah dan juga makhluk-makhluknya kerana ia akan memudahkan lagi tahap kelajuan saya menjawab semasa peperiksaan..ini juga kerana dosa sesama makhluk tidak akan terhapus melainkan dengan kemaafan yang diberi oleh makhluk itu sendiri..

maka sebab itulah saya menulis karangan yang buruk ini untuk meminta maaf kepada semua makhluk bumi yang pernah dilukai, dibunuh, dipukul, didera, di segala di yang dilakukan oleh saya dalam sedar atau mamai atau sengaja atau tidak sengaja atau tersilap atau seakan-akan tersilap..(berapa banyak atau daa) oleh perbuatan atau lisan saya yang tak bertulang ini..khususnya teman-teman, rakan-rakan, sahabat-sahabat di alam maya ini....sudilah kiranya kalian melupakan lantas memaafkan segala dosa-dosaku yang hina tapi ensem ini...dan kalau yang sudi membaca yasin atau berdoa sangatlah saya hargainya..moga jasa baik kalian akan dibalas dengan sejuta kebaikan..ya Rabb~~ sapa yang tolong baca yasin bagitau saya...den banje korang pulut kuning..

kesimpulan yang bersimpul di sini..harap sudilah kiranya kalian memafkan saya yang dhoif lagi hina tapi kachak...sekian karangan saya yang buruk untuk tahun ini..sudilah memaafkan..tolong la..tolong la..


لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه

“Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga kasih kepada saudaranya seperti mana kasih kepada dirinya.”
Hr Bukhari dan Muslim.


~5 bintang : disemak oleh cikgu kamu~



by : meJieyaNgDhoif

taNpamu....aKu BuKan SiaPa-siApa

7:32 PM at 7:32 PM

saban tahun kita di malaysia menyambut satu hari bagi memperingati jasa-jasa dan jerih payah seorang manusia yang bernama guru, cikgu..hari yang dinamakan "hari guru"....dan terlebih utamalah kepada guru kita yang paling mulia dan banyak berjasa..Saidina Muhammad SAW..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

teringat aku satu kisah cikgu aku di sekolah yang anti sangat bila ada sajak-sajak yang mengumpamakan guru ni ibarat lilin....

aku : "napa cikgu tak suka diumpamakan dengan lilin?

cikgu : " murah!! satu 2 posen jerk lilin kecik tu..plak tu last-last terbakar hangus cair camtu jerk..wat la perumpaan lain ker"

aku : "ngeee~....

lebih kurang la dialognya yang terjadi...cikgu ni sempoi cikit orangnya..tapi kalo dia rotan peratus nak dapat buasir tu tersangatlah tinggi...dia jugak merupakan cikgu sejarah aku masa tingkatan 1 2 dan warden yang paling digeruni....pernah aku tertido masa study dan dia amik kopiah jiran sebelah aku letak atas kepala dan "paaaaap!!" camtulah bunyinya bila dia tepuk kepala aku...aku terpinga-pinga dan sume heroin-heroin asrama tengok jerk hero bangun terkejut sambil terkebil-kebil mengantuk...potong tol..he~


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

walaupon itu satu kenangan pahit satu masa dulu tapi tersangatlah manis bila dikenang semula...dan terima kasih cikgu untuk tamparan seorang lelaki dewasa ke atas kanak-kanak macam aku...tak best plak rasa sekarang bila tido takde orang tampar...(untuk rumate aku..dilarang baca entry ni)....tapi sayang..hari ini pekerjaan sebagai seorang guru dah tak seindah dulu...menjadi seorang guru sudah merupakan satu kerja berisiko..cubit cikit naik mahkamah..tampar cikit ayah datang sekolah lagak orang tarik kereta je rupanya...eh kalo tak boleh sentuh amik jaga sendiri la!! ops...emosi lak..yela aku kena dulu ayah taknak datang sekolah..tu yang geram tu...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hari ini....seorang pemimpin..seorang jutawan..ustaz..kerani..pegawai bank...tukang kebun hatta cikgu sendiri...dan semua manusia yang bekerjaya dan tak bekerja sekalipon tak mampu hidup dan berdiri seperti sekarang tanpa mengenal perkataan "guru" ni....terima kasih guru...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan sempena hari guru ni...bagi aku yang pernah bergelar seorang pelajar walaupon tak berapa terpelajar sangat ingin mengucapkan SELAMAT HARI GURU buat semua cikgu-cikgu sejak mula aku tadika...sek rendah..sek men...cikgu memandu...ipt dan sekolah aku sekarang ..sama ada yang pernah merotan aku laju-laju sampai lebam, cubit ikut poket seluar tepi, yang pernah repot pengetua sebab kami tak buat kerja sekolah, yang rendam aku dalam kolah mandi asrama, yang pernah suruh aku bersila ala-ala kenduri tahlil depan pintu kelas...terima kasih untuk semua itu..tanpa kamu siapalah aku sekarang..blog ni jugak takkan wujud tanpamu cikgu..terima kasih untuk kesekelian kalinya...

..aku dedikasikan sajak ini untuk cikgu aku yang anti lilin dan semua guru di malaysia..

..GURUku..
....kau ibarat kereta BMW...
..nak beli mahal..dipandu laju..
..sekian dariku..

kalo aku wat sajak ni dulu rasanya tak yah la susah hafal teruk-teruk..mesti markah penuh punya..


~CIKGU..aku sayang kalian~




by :muRidmuYangBaiKiTu

peNguBat JiWa

4:10 AM at 4:10 AM


alhamdulillah...hatta ke saat ini aku juga kita masih punya baki untuk bernyawa..syukur-syukur..bagi yang tak bernyawa pon kena syukur gak sebab dah tak punya masa buat dosa lagi..n balik ke topik asalnya..sebenarnya aku nak wat kempen ni..selalunya kita dengar kempen pilihanraya la..kempen alam sekitar la..makcik bedah yang kempen anak dia la..n macam-macam lagi..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

jadi hari ini kita adakan kempen SATU ORANG SATU TERJEMAHAN..tejemahan ape? dah tentu terjemahan AL-QURAN..ada orang panggil ianya tafsir..bagi aku tafsir lebih besar dan tebal dan menghuraikan dengan lebih terperinci..tak kisah la..apa pon istilahnya..janji tiap orang miliki satu...hari ini kita leh tengok ramai orang bukan islam dah mula yang mengkaji al-Quran untuk mengelirukan umat islam sendiri..jadi dengan memiliki terjemahan sedikit sebanyak dapat mengurangkan risiko disaiko apek lonsi.. (untuk rujukan)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

bagi yang ada alhamdulillah...yang belom ada..diharap mampu untuk ada satu..kalo majalah mangga leh beli kan...maskulin plak leh wat koleksi..apa salahnya tiap orang satu..isteri satu..anak satu..diri sendiri satu...yela...sebagai umat islam..kita punya kitab agung yang perlu dibaca dan difahami..sekurang-kurangnya tau apa yang terkandung di dalamnya dan jugak sebagai pengubat jiwa-jiwa yang luka..sebagaimana firman Allah subhanahu wa taala di dalam kitab AgungNya :

Dan Kami turunkan dari Al-Quran (sesuatu) yang menjadi penawar serta rahmat bagi orang-orang yang beriman, sedangkan bagi orang-orang yang zalim (Al-Quran itu) hanya akan menambah kerugian. (al-Isra: 82)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

okes...bagi kengkawan sejiwa aku di alam maya ni..boleh la kita sesama iklankan kempen ni k..insyaAllah selagi mana ada yang beramal dengan saranan anda..pahalanya mengalir sampai ke "sana"...insyaAllah mudahan...

sabda Nabi SAW" apabila mati anak adam itu maka terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara : amal soleh yang dikerjakan semasa hidup, ilmu yang dimanfaatkan serta anak soleh yang mendoakan ke atasnya"


psstt : kempen ni bukan untuk echipse,cokelat k..he~




~tak buat semua..jangan tinggal semua~




by : kiTa

DraMa kiTa WaJaH KiTa

2:11 AM at 2:11 AM



tempat kejadian : tanjung durian

watak-watak :-

sahsakit : ketua kepada ketua-ketua

sahih : ketua kampung 1

sahahaha : ketua kampung 2

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

...al-kisahnya...


sahsakit : sah!!

sahih : sah!!

sahahaha : tak sah!!

sahsakit : erk...erk...tak sah..tak sah!!

sahih : sah ke tak sah?

sahsakit : erk..jap...sah, tak sah, sah tak sah..(sambil mengira-ngira jarinya)

sahahaha : sah aku yang sah!

sahih : memang sah gila!!




~sahsakit, sahih, sahahaha : "hahahahahahahahahahahahahahahahaha"~




by : eSAH

KaSiHnya Ibu

5:24 PM at 5:24 PM


buat mak..Fatimah binti Yunus..ceQ ingin mengucapkan selamat hari ibu..terima kasih kerana sudi menjadi mak dan menjaga ceQ hingga sebesar-besar umat sekarang..dari sebesar tapak tangan sehingga rosak kilo kalo ditimbang sekarang...moga Allah merahmatimu selalu..
.....amin ya Allah....

dan buat ayah..Nor bin Lebai Rejab..terima kasih kerana sudi menjaga mak dengan baik..dan terima kasih juga kerana menjadi penchenta yang setia dan tak pernah menduakan mak..terima kasih tak terhingga..moga kalian sentiasa dalam lembayung rahmat Ilahi..
....amin ya Rabb....


al-Fatihah jugak untuk ibu-ibu yang di luar sana yang telah lama atau baru pergi meninggalkan dunia yang fana' ini untuk menghadap Maha Pencipta...moga bersemadi dengan tenang dan aman dan ditempatkan bersama para anbiya' dan para solehin
...amin ya Rabbal 'alamin...



~untuk ibu-ibu single dan bakal-bakal ibu jugak~





by : aNaKmuBuKanSaZaLi

kePeLikKan yaNg daH tAk peLik

5:50 AM at 5:50 AM

pelik dan pelik...kenapa pelik...memang pelik....tak pelikkah kita bila umat islam lain yang mengucap 2 kalimah syahadah sepertimana kita dan tak berbeza walau sehuruf pon pengucapannya tapi dia diwajibkan sembahyang 5 waktu tetapi dalam masa yang sama kita tak perlu dan seolah-olah tak wajib untuk kita...istimewa sangat keislaman kita sampai gugur "wajib solat" atas kita?....atau kita sendiri tak pernah merasakan itu pelik...owh memang manusia spesies ini pelik... kecuali kalo kita kanak-kanak yang pelik yang tak ditaklifkan untuk solat cam kanak-kanak sindrom down atau yang jenis mental down di tanjung rambutan nuh..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

lagi pelik....keseluruhan umat islam yang mengucap 2 kalimah syahadah sepertimana kita diperintahkan untuk menutup aurat, tetapi kita 1 dalam jutaan umat islam tak dituntut dengan kewajipan itu...atau adakah kita tidak termasuk dalam golongan yang difirmankan Allah SWT :

" katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. yang demikian itu lebih suci bagi mereka , sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam ,atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya" - an-Nur : 30-31

atau kita seorang saja yang diberi "mukjizat sejuk" bila di dalam neraka Allah?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kepelikkan itu berlaku lagi bila mana seluruh umat islam yang mengucap seperti kita diperintahkan untuk meninggalkan apa yang dilarang dan buat apa yang disuruh tetapi tidak dipertanggungjawab ke atas kita yang sama islamnya dengan dorang..ke kita dah booking syurga Allah? ataupun ada kunci untuk ke syurga? spesel sangatkah kita hingga tak termasuk dalam orang yang diperintahlan untuk itu? atau sesaje tak perasan yang kita ni pelik dari orang...pelik-pelik...



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

benda ni tak pelik kalo ada al-Quran atau hadis turun memerintahkan sesuatu dan dalam masa yang sama mengecualikan nama kita atau polan bin si polan tak termasuk dalam ayat ini atau hadis tadi...tapi sayang...ini tak berlaku...semuanya ditujukan secara umum kepada orang yang beragama islam keseluruhannya....ni yang kita pelik....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

suruh mengucap sama je bunyi..tengok kad pengenalan ada tulis I.S.L.A.M sama jugak ngan kad-kad orang lain...haish..hebatkah kita? istimewakah kita?kecuali kita adalah kanak-kanak istimewa ini tak memang pelik...




~aku ke dia atau kita yang pelik ..haa itu yang aku pelik~





by : aNeH