PaNgGiLan puLau

8:10 PM at 8:10 PM

pulau tuba..1 pulau kecil yang walaupon kecil tapi mampu menampung makhluk yang besar semacam aku..terletak sedikit jauh dari kepulauan langkawi ..tuba juga adalah sebuah pulau yang dikelilingi oleh laut-laut yang ada sikit-sikit sampah...tapi sayangnya..aku sendiri sampai sekarang masih taktau berenang..kalo boleh pon...mungkin sekitar dua minit pastu insyaAllah tenggelam jadi tukun tiruan...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kali ni....aku yang tak pernah ambik subjek pujuk memujuk akhirnya berjaya mendapatkan keizinan untuk balik menjejak rindu yang aku tinggalkan di pulau dulu...echeh...bak kata dewa 19..chentaku tertinggal di malaysia..pergh! sayu!....selidik punya selidik rupanya bigbos a.k.a ayah aku juga yang beriya-iya nak suh aku balik...aku tau beliau memang teringatkan aku walaupun tak berapa nak mengaku secara live...biasalah.....laki sama laki kan..tapi nada rindu ayah berjaya dikesan oleh radar aku sebagai sorang anak....ngeh~

pejam celik pejam kadang susah celik rupanya hampir 2 tahun aku tak merasa gulai ikan mak aku...anak buah aku pon dah mencecah angka 2 orang...harap-harap dorang tak halau aku lah esok sebab tak kenal pakngah dorang...lama dah kan tak jumpa...takut gak aku kalo dorang cakap....."tok!..nape orang ni dok umah kita....takdak umah sendiri ka?..."....jadi aku nekad kali ni untuk balik..kalo anak buah aku cakap gitu gak sok...memang siap la dorang..memang aku smackdown terus...siap korang!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

pasni......mungkin aku jarang sudah jengok teratak buruk ni lagi...dan dah tentu jarang update lagi...sebabnya umah tak ada tenet..n aku sendiri busy jadi pakngah yang ensem tuk anak-anak buah aku...dan wat kengkawan alam maya kat sini..maafkanlah aku kalo jarang jengok teratak korang pasni yerk..tapi korang tetap di hearty...dun wory..be hepi..echewah~...n makaseh wat fatya yang menitipkan hagah untuk aku...sapa fatya? owh...dia seorang kanak2 yang bersuara matang...he~ tenkiu fatya...then..tuk "mendua" jugak yang sudi tolong aku ngabehkan duit yang ada..he~ tenkiu jugak ..jasamu dikenang...
dan waktu korang tengah baca sekarang ni..mungkin aku ngah minta selimut kat pramugari untuk tido..perjalanan yang bakal meletihkan walaupon bukan aku yang drive..doakan aku selamat pulang k....Allahhumma amin...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


~awan yang terpilu menemani langkah sepi seorang perindu~




by : pramugara

KiSaH 1001 kiSaH

4:22 PM at 4:22 PM

kelmarin diisytiharkan sebagai hari jalan-jalan cari letih sedunia..dan memang seharian aku berletih-letih berjalan..beronok-ronok aku rasa..semua benda aku terasa nak beli..tapi macam biasa..poket tak setanding angan..dan macam ragam manusia yang mewarnai dunia ni dapat aku rasai...dan aku ada 3 kisah yang menarik bagi aku sepanjang perjalanan kelmarin..yang menguji kesabaran..yang mengusik naluri kebapaan..yang menyesakkan dada..terangkum dalam satu hari yang meletihkan itu....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan ini kisah pertama yang menguji kesabaran aku....bagi sesiapa yang pernah baca kisah "meetunclearab" episod dulu..peristiwa itu berlaku lagi kelmarin tapi situasinya berubah..jiran kedai sebelah plak....awal-awal pagi lagi aku dah diuji kali ni..kasi suhu badan naik jerk..haish~ alkisahnya..si boogies rumate aku beli barang..dan semacam biasa tokei tu menggunakan taktik tarikh luputnya tu untuk cekau duit kami tanpa sedar la kunun...alhamdulillah..berbekalkan pengalaman lalu disilapmatakan oleh tokei kedai dulu..aku semakin berhati-hati...alhamdulillah jugak..masih rezeki kami kelmarin..taktiknya tak berjaya..aku rasa nak je jelir lidah kat tokei tu...wek~ wek~ tak jadi..boooo~ taktik tak jadi...boo~ ..nasib baik tokei tu bahasa melayu dia tak lulus kuasa dua....kalau tak kelmarin memang menyesal la dia hidup di dunia ni..

"Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui... al-baqarah 188

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan kisah kedua ni agak menyentuh naluri kebapan aku..sangat mengusik jiwaraga...alkisahnya...aku jenjalan di sekitar pasar yang agak sesak ngan manusia..aku terserempak dengan seorang makcik kulit hitam yang sedang mendukung bayinya menangis tetiba berdepan dengan aku..rasa hati nak lari jerk waktu tu..takut dituduh mengapa-apakan makcik tu..haish~ baru aku tau...yang makcik tu menangis bila tersedar anaknya yang seorang lagi tercicir..5 minit saje sudah cukup buat dia meraung dengan kehilangan anaknya tu..alhamdulillah..anaknya ditemui semula dalam jarak 2 meter saja dari makcik tu..drama pendek yang sangat menyentuh hati...kasih seorang ibu...berbanding kasih seorang suami...isteri hilang kat pasar malam buat taktau jerk..padan la..shoping tak hengat akhirat sapa suruh..he~..lalu terfikir sejenak dalam hati kecik aku...begitukah keadaan si anak itu nanti sekiranya kehilangan ibunya...hmm~ kasih seorang ibu sudah pon terbukti..kasih seorang anak ..ya..itu belom pasti...

" Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada ibu bapanya" al-Ankabut : 8
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dan akhir kisah yang membuat kredit sabar aku abes...perjalanan balik yang sepatutnya mengambil masa 1 jam setengah terpaksa didarab dua akibat kesesakan yang ntah apa-apa..yang aku sendiri tak pasti..tido bangun...aku masih di jalanraya...tido lagi..dan bangun..kawan sebelah aku dah berleter sebab tak sampai-sampai lagi...tido lagi..aku masih di jalan yang sama...ades~ driver boleh turun lap cermin lagi..memang menyesakkan dada aku betol..nak aku copet tremco dia bawak lari..kemanakah kan ku bawa diri..sabar...dan sabar lagi..akhirnya dapat jugak aku bertemu tilam dan lansung menipiskannya dengan kadar yang segera dan sangat rakus...

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kalian agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kalian." ..Muhammad: 31



~aku masih lagi letih sekarang~



by : aKu

ReTak MeNanTi BeLaH

11:15 AM at 11:15 AM

al kisahnya...2 3 ari ni aku ada terbaca banyak kisah-kisah keretakan umahtangga yang tak bersimen ni yang saban hari berlaku..bergegar arasy Allah tiap kali talak dilafaz..dan semestinya satu menda halal yang paling dibenci di sisi Allah iaitu talak...ada yang menikah 12 hari dah cerai..kalo aku mau pikir panjang tu.. cari duit nak nikah mau 12 taun tapi kawen 12 hari jerk...haish~ tapi nak wat camne..hati dah tak sudi..apa la yang boleh diharapkan lagi dari hati yg sudah patah..eceh~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan yang kisah yang menarik deria bau aku untuk baca iaitu tentang kisah umahtangga sorang osetad terkenal di malaya..akhil baligh (bukan nama sebenar) yang popular dengan lagu copy orang punya...berchenta plak dengan wahehe (bukan nama sebenar gak) yang meletops dengan lagu "watalakkatsini ....lupigisana"...selepas sekian lama berhempas pulas dengan media untuk menutup kebocoran umahtangga dorang..akhirnya bocor jua bahtera gosip itu dengan kewujudan isterinya yang masih ayu walaupon beranak 6 itu bila muncul memfailkan tuntutan cerai....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan banyak jugaklah yang cuba untuk membuatkan konklusi sendiri tentang ostad ni...hampir 99.9% memberi komen negatif..kira kalo osetad ni baca memang gugur rambut panjang dia tu..ada yang osetad itu osetad ini..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

bukan aku back up osetad tu ler....cuma dia juga manusia yang bukan maksum..dan mungkin dia osetad dari segi ilmu agamanya..tapi gagal menjiwai ilmu kemanusiaan..sekurang2nya jugak dia penah turun padang untuk berdakwah satu masa dulu dan mungkin jugak selepas ni walaupon penonton mungkin tinggal sekerat dua...cuma doakanlah dia untuk kembali dari kesilapan masa lalunya..

~ mungkin jugak dia belum akhil baligh...sangka baik ni..nge~



by : waTakCaMpuR

peRgiLah DaRi Hidup Ini..anTaRA kiTa tiADa joDoH

1:47 AM at 1:47 AM


musim panas mula bertamu..musim panas yang setia pada penciptaNya dalam menjalankan ketetapan alam..dan musim panas ini juga merupakan anugerah terindah bagi penjual ikan masin dan memberi kelebihan kepada makcik penjual tembikai.. compom haus punya panas-panas ni..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dan banyak pulak menatang yang bagaikan menanti musim macam ni untuk berbulan madu..termasuklah incik lalat dan incik pijat... dan macam biasa pada musim-musim sebegini memang membuatkan indah lelapku terganggu..panas yang dicampur panas hati..taun lepas nyaris aku bakar katil gara-gara incik pijat ni..dan incik lalat ni satu hal..nak tido jerk datang nenoneno cam ambulan dah gayanya tepi tinga...nak aku tampar kang yang pekak aku sendiri...nak ku lempang pedih muka aku jugak..nak selimut kang kawan kata gila panas-panas ni selimut...mana ngan exam..sibuk ngan engkau lak incik lalat...bikin panas betol..dapat memang aku tumbuk idung je lalat ni....dah la taknak kongsi duit sewa umah..sabar jela bedah oi..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nasib baik kawan aku ada belikan gam lalat ni..perisa ikan masin lagi..huhu~ maka penuhlah lalat dari setiap peringkat umur, yang tak sedar diri, yang tua, yang tadika, dan kanak-kanak lalat "berbulan madu" di situ..padan muka..lala~lega aku....sekejap je penuh di pelekat tu..kalo duit xde ingat leh jerk goreng wat bekalan ujung bulan ni..wek....tapi seburuk-buruk incik lalat ni ..dengar tu lalat..ko buruk! huh~ ada sesuatu yang menarik tentangnya..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Allah SWT ada menyebut lalat ni dalam surah Al-Hajj ayat 73.. untuk mencabar kaum kafir yang menyembah berhala...incik lalat ni digunakan sebagai perumpaan untuk mencabar kaum yang masih ingkar dengan nikmat Islam ni...

"Wahai umat manusia, inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya; dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka), lemah yang meminta (dari mendapat hajatnya), dan lemah yang diminta (daripada menunaikannya). : al-Hajj ayat 73

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ya...usahkan mencipta lalat..untuk menepis lalat yang hinggap di hidung pon sudah tak berdaya..sedangkan aku manusia bernyawa yang mempunyai kepantasan 800 kuasa kuda pon masih gagal mengejar incik lalat ni...dan....kerana engkau jugak lalat..aku masih bersyukur dilahirkan sebagai muslim... syukur kepada Allah...




~awas ko lalat..jangan sampai aku bertukar jadi katak~




by : pUtRaKatAk